Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett08-mont-trav
Läst 1546 ggr
dundeer
0

i föl tankar..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jaa jag har nu ett braa tag börjat fundera på att ta ett föl på mitt förra sto (var tvungen att sälja henne för två år sen) och nu har jag börjat beräkna lite kostnader och så. 

är de någon av er som har tagit föl och kan hjälpa till med lite prisberäkningar? Unge för hur mycket går hela kalaset på ? 

Mitt sto har en fin stam och har travat bra på träning men hade inte riktigt huvud för att tävla, så jag är jätte sugen på att ta ett föl å satsa på trav (har B-tränar licens själv så de är jag som tränar).

Jag har börjat kolla hingstar och kommer nog inte ta någon över 10 000 kr sammanlagt, och en stallplats när den är frånvänjd och redo att flytta för 1600 kr/månad.

Men nu behöver jag som sagt hjälp med lite runt i kring! :)

giffan
6

Inte för att vara nedlåtande, men det blir billigare att  köpa en färdig.. 😉

Du har inte en susning vad som kommer ut ur ditt sto, hon har själv inte presterat och du tänker använda lågklasshingst. Vad menar du med "bra stam" Vad har hennes mamma gjort på banan och ev syskon? mormor osv..avelsindex? Vad har hon för exteriöra avvikelser? vad har hon för exteriöra styrkor? Mycket som spelar in.

Men Du kan räkna med bokning och levande föl avgift…olika för olika hästar men ca 0 - 2.500 +10.000 (om du inte skulle ta dyrare) Inte alltid det är bokning heller.

Uppstallning och veterinäravgifter vid betäckning ca 100kr/dygn

Ultraljud ca 1000 kr (beror ju oxå på vad för veterinär du har och hur länge du har hästen hos hingsten och vad dom har som ingår.

Vaccinationer på stoet mot abortvirus samt boutulism (om hon ska äta hösilage)

avmaskningar, fosterförsäkring, hov vård och annat som kan komma till.

Foder för stoet i 11 månader först utan föl och sen minst 6 månader efter. Sen kostnaden för fölet tills den är 2 år, då den ev kan gå premielopp. foder inkörning mm. Annars får du räkna mera foder och kostnader tills den dag den kan starta.

Så ja det är billigare att köpa en färdig 😛

Men jag vet, har själv tagit några föl för hobby bruk… det är ju mysig och härligt… så länge det går bra.

Så ta reda på vad allt kostar på den station du tänkte lämna ditt sto spalta upp alla kostnader och sen räkna.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

dundeer
0

Joo självklart blir de billigare att köpa en "färdig" de har jag oxå tänkt på ;) Men de är mer för att de är en som du sa "hobby bruk" och har man tur så kommer de en liten stjärna, självklart inget jag förväntar mig, bara hoppas lite ;) 

Det kommer mest troligt inte bli ett föl på henne men de är kul å fantisera :D 

tack ändå för lite pris hjälper! :)

giffan
1

#2 Jo alla hästar kostar oavsett hur bra dom är. Men om du räknar på vad ditt föl skulle kosta tills säg den är 4 ( då är det mest troligt att den kommit till start) Så ser du hur mkt pengar du skulle kunna köpa färdig häst för, och så kollar du vad du kan få för dom pengarna. Om jag räknar lite snabbt och utan veterinär försäkring mm, utan bara mat och träning så kommer du iaf inte under 100.000 och dǻ har jag inte räknat med föl avgiftem

ex sto i 11 månader 1500 = 16500

sto med föl 6 månader 2000 = 12000

fölet 12 månader 2000 =  24000

åring med inkörning 12 månader 3500 = 42000

Sen är den 2 och kanske kan gå premielopp och får då tillbaka 20.000

Sen kan du fortsätta räkna…  Uj vad dyrt det är att ha häst kom jag just på 🥶

~ Anneli ~ 

dundeer
0

Haha oja, jag gjorde oxå en snabb uträkning å de är svin dyrt ;) 

Men somsagt, jag siktar inte på att de ska bli en stjärna, jag hade tänkt använda fölet som ridhäst oxå så de blir mer en hobby :) 

Dock blir det somsagt inge föl då ekonomin inte alls håller för de just nu, och när de håller så är hon för gammal :)

millan2000
0

Jag hade ett fint varmblodssto Napoletano-Västerbo I See som fick ett travföl som inte frysmärktes som blev en jättefin ridhäst, skitbra steg. Sen hade jag henne utlånad och fick tillbaka tjuvbetäckt med islänning!! Blev helt galen!! Men faktiskt, det fölet blev HELT UNDERART! och är såld till en familj som dyrkar marken hon går på, underbart temperament och 5 gångare! Sen betäckte jag henne med en kompis icke godkända halvblodshingst som har ett mkt trevligt temperament, rör sig ok och hoppar med välvillig inställning. Det fölet blev kanon!! Visst man vet inte vad stoet ger förrän man prövat. Men har man en häst med BRA TEMPERAMENT och inte en massa skadehistorik så kan man ju prova! Välj dock en hingst med bra temperament och inte en massa skador!! Finns många fina trevliga ponnyhingstar och även halvblod. Om hästen är tänkt som ridhäst gäller ju att hitta någon som passar ihop med din häst exteriört. Värsta jag vet är såna ogenomtänkta som t.ex. en liten arab och en ardenner!! Ja det finns!! eller shettis halvblod, ja det finns också, planerade!! Det är faktiskt korkat. Det är också billigare än att betäcka med travhästar. Är du ute efter en ridhäst som sagt, så finns ingen anledning att kosta på en travhingst. Finns många fina hingstar på hittahingsten.se. Jag hade tittat ut en PRE hingst till mitt varmblodssto, alternativt Lipizzaner om det inte fanns plats till mitt sto hos PRE:n . dessvärre sålde jag henne och det ångrar jag nu :( Fruktanstvärt snäll o okomplicerad lugn häst som lämnade jättefina föl :( Go for it säger jag. Om du har en plan för ditt föl vill säga! Det behövs inga fler korsningar på hästnet som säljs för 5000kr ;)

giffan
1

#5 Det står i inlägget att hon vill ha den till trav, och då är en förutsättning att den är renrasig.

Man kan aldrig garantera en häst ett livslångt hem, och då att korsa en travare med något annat gör sällan avkomman en tjänst.

~ Anneli ~ 

millan2000
1

Ja ursäkta såg det. Nu. Men en halvdan renrasig Travhäst är väl inte heller något att satsa på isåfall?? Hur många såna finns det inte?? Som åker på slakt efter att ha bortskänkts! Oavsett vilket,om tjejen vill ha föl så är det upp till henne och ingen annan det finns många bra travhingstar som lämnat fina öl och som inte är svindyra att betäcka med. Så GO FOR IT! Säger jag bara. Följ DITT hjärta, ingen annans!!

giffan
0

#7 Men här beskrev jag mera logiken i vad det kommer kosta… och tycker man det är värt det så… Och vad menar du med en halvdan renrasig? Jag tror nog, om hon betäcker, att hon inte tänker försöka få en halvdan häst. Målet är väll med avel att göra något bra!

Har själv betäckt och födit upp några hästar, men det e alldeles för dyrt, och då har jag inte räknat in vad hingsten kostar. Men har man råd så kan man självklart avla för sin egen skull, om man har ett sto som har något att tillföra aveln. Annars är det ganska onödigt och egoistiskt att sätta djur till värden som inte har bra förutsättningar från början.

Men det e vad jag tycker.

~ Anneli ~ 

millan2000
0

Det ar ju någon som skrev tidigare att varför avla på något mindre bra…och det menar jag ortfarande är upp till henne! O även om hennes häst inte tävlat framgångsrikt så kan on lämna inga föl! Detta spårar ur! Hon ville få hjälp med kostnad inget anat. Jag tycker hon ska göra som hon vill men du ärgivetvis berättigad till dina åsikter. Därmed anser jag min del i denna diskussion avslutad,bryr mig inte om att var mera. Med 23 årserfarenhet av avel o hästar överlag på både hobby o proffsnivå så känner jag att jag behöver inte övertyga andra. Jag håret eget facit att det jag vet,kan o gör fungerar mkt bra.

giffan
0

#9 Ja och då borde du ju veta att det e dyyyrt att avla.

~ Anneli ~ 

millan2000
0

men gud, ge dig…du som står att du är Sajtvärd borde väl ändå veta att man ska ha en god ton i forumen??lägg ner o ägna dig åt något annat..

giffan
0

#11 Jag skrev i god ton, missade att förstärka med en glad gubbe.

~ Anneli ~ 

millan2000
0

Men lägg er bara,så otroligt barnsligt

giffan
0

Jo men absolut. Jag svarade trådskaparen på en fråga. Och jag svarade med MIN åsikt och erfarenhet. Har inte skrivit något nedlåtande alls om hennes sto eller tanke med aveln. Hon skriver själv att den ska användas till trav och då är det en förutsättning att man avlar rent! Sen kan man ju självklart avla med tanke för ridning oxå, och välja då en hingst som kan komma att passa bättre till det.

Men visst jag e jätte barnslig och nedlåtande. Och ja jag e Sajtvärd men där har alla rätt att säga sina åsikter.

~ Anneli ~ 

millan2000
0

Man ska hålla god ton. Men det verkar svårt..

millan2000
0

Nu tycker jag du el någon som kan låser tråden. Så slipper vi dividera vidare om detta. Jag kanske reagerade för starkt på ditt svar men det krävs två för att träta vidare. Jag är ingen vän av korsningar eg och inte heller av avel där man bara avlar på prestation. Däremot är det upp till var o en,vill man ha ett föl och kanske inte har ekonomin så visst finns det hingstar som är billigare. Det man ska veta är att det går mode i val av hingst. Den dyraste är inte nödvändigtvis den bästa. Om man är seriös o noggrann o kollar upp den hingst man valt och den passar ihop med stoet så kan hon absolut få fram en utomordentligt trevlig avkomma. Jag anser temperament,skadehistorik och exteriör är viktigt. Prestationer är givetvis viktiga men dom får inte överskugga en häst som har dålig exteriör eller har dåligt temperament. Vad gäller korsningar är det samma där, hitta en trevlig välbyggd individ utan kända skador som passar till ens sto. Då är det inget fel med korsningar. Det finns många korsningar som är bättre än renrasiga. Ta jappeloup ,världens bästa hopphäst någonsin. Liten o varmblodskorsning,men i rätt händer så.. Så länge alla tar ansvar för de djur de anskaffar.

[Forest]
0

Är man sugen på ta en chansing på betäcka sitt sto med bra hingst så kostar det lite men varför inte. Det är chansing att köpa även unghäst  bra travstam men vet aldrig hur det slutar.

Snygg häst har du :)

dundeer
0

Nu blir det inget föl tyvärr utan jag ska sattsa mer på att få ett bra jobb och ta det lugnt sen blir det köpa en klar starthäst till å börja med! Men tack för allt! 

och tack #17, hon är underbar ^^ <3