ridtravare
hej, jag har precis köpt en häst. Har haft honom några veckor bara. han är en gammal travare men slutade på travet för 7 årsen.
Han är inriden och jag har sett fina video på honom där han travar jätte fint. Men när jag har försökt få honom i trav stegrar han eller bockar. Lyckats få han i trav några få gånger men det går så så snabbt så man är nära på att trilla av. Han är väldigt ivrig, blir lätt stressad. Testat rida ut med honom i skrit men han kollade neråt och förstod inte att han skulle framåt så va tvungen att ha en som ledde honom men han va väldigt stressad. Alltså att skritta i paddocken funkar men han är ivrig och stressad. Traven går väldigt snabbt när det väll funkar och galopp vågar jag inte testa pga hur han är.
Det verkar även som han är skänkel död så ett spö är ett måste men tyvärr tycker han inte om det och blir ännu mer stressad utav det.. Hjälp snälla
Första tanken om han stegrar och bockar. Har han ont någonstans?
Nu vet jag inte hur just din travare är riden, men vad jag har märkt på den tiden då jag red in våra travare, är b la att det sällan fungerar bra att bromsa med tygeln, åtminstone till en början. Istället så har det krävts mer sits och röstkommandon.
En travare är nämligen oftast van vid ett hårdare drag i bettet för att bromsa än vad du kan dra i tyglarna. "Vanligt drag" i bettet används ofta för att hålla ihop/ladda hästen, så många gamla travare tänder på drag i tygeln.
Har du erfarenhet av longering eller känner någon som kan hjälpa dig med det?
Personligen så tycker jag att longering kan vara till stor hjälp. Dels för att man kan se hur hästen rör sig från marken. Dels för att få kontakt med hästen på ett annat sätt och för att verkligen kunna träna in röstkommandon. Det är även bra för att motionera och lugna ner en het häst.
En annan grej som jag funderar på. Använder du mössa/tussar/bomull i öronen? Många travare är vana vid det och blir väldigt heta utan ljuddämpning.
En annan grej som kan vara bra är att träna från marken/köra NH. Då kan du lära känna hästen, få dennes förtroende och öva röstkommandon. Även vänja hästen vid miljön/föremål. T ex så kan en spörädd häst vänjas om man försiktigt tar med det ut och rör/klappar hästen försiktigt i den takt som hästen accepterar.
Jag la alltid mycket tid på att träna hästarna från marken. Ofta före och efter longeringen/ridpasset.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik