Annons:
Etikett18-träning
Läst 336 ggr
Sunshineshk
2022-05-09, 17:42

Tillridning?

Hej, som rubriken lyder så tillridning…är det lönt att lämna in sin redan inridna travare till någon som sköter tillridning?
Är själv för feg för att utbilda min tös(då hon kan sticka å dret, vilket jag blir rätt rädd för) å skulle vilja att någon som är duktig skulle kunna utbilda henne så hon blir trygg osv..

Hon har travat å galopperat med ryttare på ryggen. Jag har aldrig travat eller galopperat med henne…hon är snäll åså men kan bli ”stissig” å jobbig/läskig(jage bara van med ”ridhästar” som varit utbildade å ridna)
Hon blir lätt het å stark då hon inte vet hur man ska bete sig, dämed vill jag ha lite hjälp å se om hon kan komma tillbaka som en underbar tös som blivit inriden☺️

Ni som haft ridtravare inriden, skulle ni kunna dela med er av era erfarenheter?❤️

Tack på förhand!!

13 kaniner<3
Innehavare av Sunshine’s Kaningård

Annons:
TatsuOni
2022-05-09, 17:53

En tillridare kan säkert vara bra, men jag tycker framförallt att du ska ta hjälp utav någon kunnig, som även hjälper dig.

Jag vet inte om du har erfarenhet av travhästar eller bara av ridhästar? Det är bra iallafall om du hittar någon som är erfaren inom båda sporterna och är van att rida travhäst.

En travhäst är nämligen lite annorlunda att rida än en ridhäst. Framförallt i början.

T ex så brukar travare bara springa snabbare och snabbare om du drar i tyglarna. Den kraft man får på ryggen när man drar i tyglarna, är väl ungefär samma som man använder när man "laddar" en travare innan starten.

Därför behöver man lära sig att sakta ner och stanna med hjälp av röst och sits.

Om du har någon i din närhet som är van vid att longera eller tömköra, så kan även det vara till bra hjälp.

Jag lärde alla våra hästar att stanna, öka, sakta och trava på röstkommando och det hade jag nytta av både inom longeringen, körningen och ridningen.

Sedan så är ju markarbete också ett bra sätt att bygga upp tillit mellan er båda. Men det gäller att veta vad man gör, för felaktig longering eller tömkörning kan göra mer skada än nytta.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

• Redigerat 2022-05-09, 17:53 av TatsuOni
Sunshineshk
2022-05-09, 19:38

#1: är van vid travare, är uppvuxen där vi endast haft hästar som varit uppfödda för trav☺️

Hon är duktig på att bromsa med händerna men ibland får man proa lite när hon är taggad😅

Något jag tycker ändå är lite skönt är att hon är långsam när man ”tvingar” henne att trava(hon galopperar hellre än att trava) vilket jag tycker gör henne ”lat” när hon gör det enklare för sig själv🤗
Det är enklare för henne att galoppera med ryttare än att trava, då gör hon en mycket långsam galopp(jag har dock aldrig provat trava eller galoppera på henne, dock har jag sett när min moster ”tvingade” henne att trava men galopperade ist långsamt)

Tror en tillridning skulle kunna göra mycket gott för henne å även stärka mitt förtroende till henne

13 kaniner<3
Innehavare av Sunshine’s Kaningård

Upp till toppen
Annons: