Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett: 18-träning
Läst 804 ggr
Aneost77
0

Hjälp att sätt igång min foderhäst

Jag har en omskolad travare på foder, han har gått som ridhäst nu i ca 4år. Han är 15 år nu! Tjejen som har haft honom har inte ridit så mkt dom 4 sista månaderna Max 1ggr i vecka i genomsnitt. Då har han både gått på långritt & lite på banan Jag har börjat rida markarbete, cavalettibommar, volter, backa. Han verkar vara dåligt musklad i ryggen & tycker inte om att backa. Vi har ridit så 20 min om dagen i ordentligt arbete på tygel fast i han trampar inte under sig så bra ännu. Första dagarnabkev han lite svettig, nu på slutet inte alls Är det en bra strategi? Jag tänkte köra så 2 veckor, sedan lägga på lite försiktig trav. När han är riktigt mjukstartade & orkar en timme skrittmarkarbete samt trav tänkte jag: Måndag: Skritta ute i naturen Tisdag vila Onsdag: Klättra, cavalettibommar, låg hoppning Torsdag: Skritta i naturen Fredag: vila om longering på lördag el longering Lördag: vila om longering fredag el longering Söndag: ordentligt dressyrarbete på banan Låter detta vettigt? Tänker att passen ska vara 1-1,5h

[NellieLavec]
0

Om hästen har en dåligt musklad rygg så skulle jag nog inte hoppat uppsuttet än. Löshoppning i så fall :) Skritt är faktiskt den gångarten som bygger mest muskler, så mycket skritta ute i naturen på backar och knöliga stigar tror Jag skulle varit bra :) Det är så svårt att döma över en text på internet också, men om min häst vore dåligt musklad i ryggen skulle jag nog inte vågat rida över huvud taget. Jag skulle nog gått ut på promenader för hand i stället. Men sen är det självklart beroende på ryttarens balans och vikt och hur hästen är byggd :)

Aneost77
0

Han är inte "helt utan muskler" & tjejen som äger hon är en duktig ryttarinna. Jag blir dock osäker på om hon verkligen ridit honom i "rätt form" vilket jag tror att hon själv tycker att hon gjort. Han verkar tycka det är jobbigt samt jobbigt att backa, vilket tyder på inaktiva/dåliga muskler i ryggen. Hon har hoppat honom lågt under perioden vilket enligt henne gått bra. Vi tog långpromenader i grimskaftet till fots första veckan & nu skritt jobb då :) Det är så svårt att veta! Jag kanske ska dröja ett bra tag med schemat & blanda skritten på banan med skogsträning skritt en längre tid?

Aneost77
0

Han är inte "helt utan muskler" & tjejen som äger hon är en duktig ryttarinna. Jag blir dock osäker på om hon verkligen ridit honom i "rätt form" vilket jag tror att hon själv tycker att hon gjort. Han verkar tycka det är jobbigt samt jobbigt att backa, vilket tyder på inaktiva/dåliga muskler i ryggen. Hon har hoppat honom lågt under perioden vilket enligt henne gått bra. Vi tog långpromenader i grimskaftet till fots första veckan & nu skritt jobb då :) Det är så svårt att veta! Jag kanske ska dröja ett bra tag med schemat & blanda skritten på banan med skogsträning skritt en längre tid?

FastAndFurious
0

Kan du tömköra så kör gärna det eller be ngn som kan hjälpa dig med det :) Hjälpte båda mina jätte mkt med att hitta en bra form och muskler :)

Aneost77
0

Nej det kan jag inte, men kan säkert hitta någon som kan lära mig :)

Aneost77
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ser han ut idag :)