Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett01-allmänt-om-ridtravare
Läst 1553 ggr
MatildaGruhs
0

Släppa ihop hästar..

Nu på sommarbetet hade vi tänkt pröva att ha min hädt och min medryttarhäst tilsammans, just för att medryttarhästens ägare inte hittat nån som hästen kan få gå med. Calle som han heter har gått ensam väldigt länge och jag vet inte riktigt hur han är i rang, bara hört att han kan va lite "vresig". Han brukar va lite otrevlig mot andra hästar när man rider ut osv. om dom får hälsa, annars går de bra! 

Jolex, den andra hästen har varit väldigt låg i rang hos sin förra flock men nu när vi fick hem honom är han ledaren. Hur tror ni det kommer gå att släppa ihop dom? 

Jag är rädd att dom kommer ryka ihop och skada sig så Calle sparkade sin förra hagkompis så han vart halt. Dock var de en liten b-ponny ( Jolex är maxad - D ) Och Calle själv är 172 cm. Hur skulle ni göra? Låta de va helt och hållet eller testa släppa ihop dom ?

-Cissi-
0

Jag skulle testa :)

Jag tycker att hästar brukar må bättre om dom får gå i en flock än om dom bara får gå ensamma i sin hage

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

MatildaGruhs
0

Exakt :) Han har stått ensam alldeles för länge och behöver verkligen en flock för att må bättre :/

Brollan1
1

Se till att dom får gå i hagarna bredvid varandra ett tag, alt stängsla av en en hage i mitten så dom får var sin del att gå i först att vänja sig med varandra. När du sedan släpper ihop dom så se till att hagen är STOR NOG att fly runt i om någon av dom måste det.

Ha alltid minst lika många vattenhinkar, höhögar, hönät, osv som det finns hästar  och väl separerade så det inte finns en anledning att bråka om dom sakerna. Inga tvära hörn på hagen som någon kan bli instängd i och måste försvara sig med skador som följd. Resten brukar hästarna lösa själva.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"