Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett01-allmänt-om-ridtravare
Läst 1888 ggr
tildatoys
0

hosta och avmaskning ?

hej jag har nyss skaffat häst .. men nu har hon hosta ibland :( hon hosta lite i transporten på väg hem sen va det inget mer med det… men nu har hon börjat igen :/ någon som vet vad det kan vara ? 

hon är även dräktig.. så någon som vet någon bra avmaskning ?

millan2000
0

Ta ett träckprov. Finns att köpa kartonger i ridsportbutiker. Stoppa ner några träckbollar o skicka för analys. Dumt att avmaska i onödan. Däremot bör du avmaska precis före fölning så är det snart dags så skulle jag nog avmaska ändå. Jag avmaskar alltid mina ston före fölning. Kom ihåg sen att fölungen ska avmaskas. Föl avmaskas i allmänhet mot spolmask vid 8-10 och 16-18 veckors ålder. Ta Axilur eller Pyrantel (enligt sva:s rekommendationer) Men i normala fall med ditt sto ska du göra träckprov. Nu när hon nyligen är inköpt och dessutom snart ska föla så tycker jag att du borde avmaska. men det kanske du får andra råd om. Då är träckprov det säkraste. Om du kontaktar din veterinär så kan du ju fråga vad han/hon tycker för du måste ändå kontakta veterinär för att få ut recept på avmaskning. Se till att få till fölet på en gång då så slipper du ev. nya avgifter från veterinären för ytterligare en kontakt. Hostan kan ju bero på allt möjligt. Omöjligt att säga. Jag hade en häst som hostade lite då o då. Inte så det stördes men då o då. Henne provade jag vitlök på men det hjälpte då inte. Jag kokade däremot timjan i vatten o hällde upp i läskflaskor och använde till t.ex betforen eller blötte kraftfodret med. Och det blev faktiskt bättre av det. Observera att du givetvis ska sila bort timjan ur vattnet!! Det är vattnet som ska användas till hästen, inget annat. Värt att prova kanske, en timjan kryddpåse kostar inte många kronor till skillnad mot vitlöksburkarna i butikerna… Annars får du nästan fråga din veterinär när du ändå ska ha avmaskningsmedlet. Kolla också om hon är vaccinerad ordentligt. Fick du med vaccinantionskort eller att det var ifyllt i passet? När kommer fölet? Ska du behålla det? Om det är tillräckligt lång tid kvar innan fölet ska födas skulle jag teckna en fosterfölförsäkring om jag vore du. Agria har en som kostar 475 kr. En engångssumma. Då får du om fölet avlider 3000kr. Och du har 120 000kr i veterinärvård om något händer fölet i magen, när den föds eller under de första 30 dagarna i livet. Sen får man teckna ny fölförsäkring innan de 30 dgr efter fölning gått. Det har jag alltid haft på mina föl. Men det är 20 dgrs karens på den så det får inte vara så nära fölning. Men det hoppas jag ju inte att det är för man får inte köra ston så sent i dräktigheten och du hade ju nyss fått hem henne :) Som sagt, hostan är en Kluring. Kan vara att det är dammig miljö i stallet. Även om du tycker det känns ok är ju hästarna känsligare. Fukta stallgången när du sopar eller sopa när hästen är ute. Blöt höet lite innan du ger henne det. Både spån o halm är ju dammigt egentligen. Enda dammhästar kan stå på är ju typ papper. Men jag tror inte din häst är så dammkänslig för då skulle hon hostat hela tiden. Har en äldre ponny här hos mig(har eget stall) som hostar ibland, kan hosta när man rider någon gång bara, precis när man sätter igång att trava t.ex. Sen är det inget mer. Och den hästen mår superbra för övrigt. Är din häst blank o fin i pälsen, och ser pigg o glad ut för övrigt så är det nog ingen större fara. Lycka till!