Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett05-utrustning
Läst 3449 ggr
[NellieLavec]
2013-04-23 23:21
0

Sidepull?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag går smått och funderar över att kanske skaffa sidepull till min ridtravarkille. När jag rider i paddock och försöker jobba honom på lite böjda spår och få honom i form så "smiter" han ifrån bettet genom att sänka huvudet så mycket han bara kan och gå överdrivet samlat med halsen (näst intill trycker mulen mot bogen) så jag inte får någon kontakt med munnen, och han blir så himla tung och bär inte upp sig själv. Han gör det även när jag har långa tyglar ska jag tillägga. Jag har provat att rida på 2delat, 3delat, pessoa och rakt. Jag rider precis som jag gjort under två år, och det är först nu som han börjat med det. Jag har haft ute tandläkare och massör och båda säger att inget är fel, han är frisk och väldigt fint musklad. Jag själv (som känner till min hästs tankesätt) gissar på att han gör det av tristes. Han har en ganska känslig mun och har sedan tidigare ägare (inom travet) blivit lite trött på att ha bett i munnen. Skulle ett sidepull vara ett alternativ? Jag fick honom oinriden för tre år sedan, så vi har mycket att träna, och jag vill kunna träna honom ordentligt, men självklart ska han vara bekväm. Jag har aldrig haft någon sorts bettlöst på honom innan. Hur brukar dom reagera första gången? Vad föreslår ni som är insatta på det här med bettlöst? :D hiss eller diss? Något man ska tänka på? Jag rider mest markarbete och grundträningar, men kan då och då försöka mig på mer dressyrinriktat eller ett och annat hinder. På bilden så kan man kanske se lite vad jag menar, men han brukar göra det ännu mer överdrivet.

[[AcsJulia]]
2013-04-24 22:05
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Själv kör jag både på grimma, hackamore och sidepull.

• Grimman glider runt en del och kan upplevas som tung och störande (lädergrimma).

• Hackamore är bättre på heta hästar som gärna kämpar emot "bettet" eller till hästar som man vill plocka lite finare i. 

• Sidepull är något av en favorit för min pålle! Inte särskilt skarpt och tydligt vid svängar. Nackdelen är att även sidepull kan glida lite om man inte ställer in det ordentligt. 🙂 Annars är repgrimma mycket populärt och ger omedelbar eftergift, känns knappt när man inte tar i den och svår att streta emot.

Ett självklart tips är att prova det bettlösa alternativet flera gånger inhägnat innan man rider ut på det. Det är viktigt att hästen hinner vänja sig helt enkelt! Själv struntade jag i det och det gick sådär om vi säger så… 😃

[NellieLavec]
2013-04-24 22:30
0

Ja, att börja inhägnat är en självklarhet för mig som är en riktig mes, hur snäll hästen än är xD han blir aldrig stark och har aldrig försökt sticka (har läst att många inte vill ha bettlöst för att hästen kan skena lättare) Repträns har jag provat att rida honom på, men då struntade han totalt i mig och gick bara dit han själv ville :S använder nu det reptränset som grimma vid markarbeten :D Har även kollat lite på ridkapsons, men dom är så fruktansvärt dyra… I alla fall för mig som fortfarande lever på studiebidrag x) Min vän är snäll nog att låna ut ett sidepull till mig så jag kan testa före jag bestämmer mig för att köpa ett eller inte :D Men kom gärna med fler tips! Jag är inte speciellt trångsynt, och jag testar gärna många saker och hittar det perfekta valet :)

Trongutten
2013-05-01 09:41
0

Mitt kallblod trivs inte alls på bett, och precis som du säger så krullade han också ihop sig och ville liksom inte. Jag rider nu med hackamore, och jag har fått en mycket mer avslappnad häst! När jag red med bett var det att han stretade mot mig hela tiden, speciellt när vi var ute och galopperade, något som aldrig händer längre :) Så jag skulle nog prova någon form av bettlöst och se hur det funkar! :D

/ Josefin
Följ mig gärna på min blogg, htt://josefintimmes.blogg.se

[NellieLavec]
2013-05-01 15:07
0

#3 tack för tipset! :D jag har fortfarande inte fixat något sidepull, men jag skulle låna ett av en vän :) hackamore har jag också funderat över, men min pojke är inte så glad för hävstångseffekten :/ dock är det på pessoa bett i munnen, så han kanske gillar det när det är en bettlös variant :)

[[AcsJulia]]
2013-05-01 18:50
0

#4 Jag tror det blir lite annorlunda eftersom hackamoren har ett stopp, medan pessoan fortsätter att hissa. :) Men prova för tusan! Ett hackamore kostar inte många kronor och är lätt att sälja vidare. :D

Brollan1
2013-05-04 00:19
0

Du har en väldigt snäll häst.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

[NellieLavec]
2013-05-08 10:21
0

#6 vem var kommentaren menad till?

Brollan1
2013-05-08 21:50
0

Dig.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

[NellieLavec]
2013-05-08 22:12
0

#8 Ahh okej. Ja, han är jättesnäll! :D en riktigt väluppfostrad gentleman!