Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett06-dressyr
Läst 1094 ggr
MatildaGruhs
0

Hur går de till?

Tänkte fråga om de finns någon som är erfaren om ridtravare som kan förklara lite om hästens steg. Min häst travar nu uppåt med bena och inte "frammåt" eller ja som en "vanlig" häst. Kommer de "vanliga" steget med tiden eller är de något man måste träna på lite? 🙂

Brollan1
0

Nu måste du nog förklara lite bättre, "travar nu uppåt med bena"?

Jag har god fantasi men får endast bilder av "piaff" i huvudet när du skriver " travar nu uppåt med bena". Låter underligt speciellt då det gäller en ridtravare som normalt tar för sig rejält framåt när dom travar.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

emeliekarlssoonn
0

Min gör så när han blir stressad/taggad. Det som hjälper är att lägga ner honom i lång och låg form så han får ut överlinjen och slappnar av.
 Vet inte hur mycket den är riden men det kan ta ett bra tag innan h*n orkar bära upp sig korrekt vilket även innebär att det kan gå rätt fort och utan någon direkt takt, men det är bara att kämpa på! Det blir bara bättre och bättre under tiden när styrkan kommer! :)

MatildaGruhs
0

Exakt som Emelie säger. Han är väldigt taggad och har svårt att slappna av då springer han så, han klarar inte av att gå ner i form heller då han har varit igångsatt efter skada nu så vi har inte velat jobba på de när han inte har musklerna än :)

LazyAndCrazy
0

Nu är jag igen expert men testa att be honom att länga och sänka nacke utan att be om för mkt utan mer att  var mjuk men endå ha stöd i handen.:) Gör halvhalter  och vad som fungerade på en häst som jag red va att sysselsätta hästen. Inget avancerat utan sakta av, volta, halt och olika ridvägar. Beroende på vad hästen "tål" utan att bli spänd eller stressad :) Tror att tömköra han skulle hjälpa otroligt mkt. Mkt i skritt  gärna över bommar eller bara ut i skogen ( kuperad teräng). Sedan över gå till att trava m9indre sträckor och skifta att tömköra på volt och "vanligt". övergångar, övergångar i skritt om han blir spänd i traven :)

Hoppas du hittade ngt användbart :) Lycka till. :)

Brollan1
0

Ok då förstår jag lite bättre.

I denna tråd finns det några videos med Buck Brannaman där han visar lite saker som hästar mår bra av speciellt när dom är överladdade.

http://naturalhorsemanship.ifokus.se/discussions/50222a9788f4723e9c000735-overladdad-yrhatta-soker-trygghet

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

MatildaGruhs
0

Tack så jätte mycket :)