Galoppen
Hej! Min 9-åriga kallblodstravare och jag behöver nu eran hjälp.. Jag har ingen aning hur jag ska bära mig åt när jag ska lära honom galoppen. Jag har testat med att ge honom galoppskänkeln, i början fattade han ganska bra, men sprang ju bara på (vilket jag förstår men han galopperade ju). Nu tar han inte galoppen ändå. Han bara ökar traven och blir helt "flängig".
När han gör så försöker jag alltid lugna ner honom genom att trava lugnt och få tillbaka kontakten med honom. De kan ta upp till 15 min. När jag sedan ger honom skänkeln igen gör han samma sak!
Kan de bero på att vi har bytt bett? Förut hade han ett vanligt 2-delat (?) som han haft på travet, alltså hans travbett. Då hade han ingen respekt för ryttaren och blev en okontrolerbar problemhäst.. Vi böt då till ett pelham, tycker han funkar ganska bra på de. Men är "rädd" för att de är "för skarpt". Vad skulle ni säga ?
Tacksam för alla tips vi kan få! ☺️🙂
Skulle gissa att det INTE sitter i bettet utan i hästens (o)kunskap om tyglar och vad han förväntas göra när du använder tyglarna. Han är en körhäst i grunden och är därför inte lärd tyglar som man använder dom till ridning. Backa tillbaka all träning till att lära hästen att följa tygeln först och sedan att gå undan för skänkel ordentligt först i skritt sedan i trav innan du ber han göra något ännu mera som han inte förstår. Om grunderna finns där så är hästen lugn för den förstår vad du vill.
Allt detta tar tid men betalar sig efteråt då allt går lätt och du alltid har något att falla tillbaka till när det blir missförstånd.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Han har varit monté häst (då har dom använt pessoa) och riden utanför montén väldigt mycket så han förstår tyglarna så. Förstår inte riktigt hur du menar.. :/
Hur är han att rida annars? Innan du försöker med galoppen? :) Min ena gjorde så när jag hade pelham på han (testade det endast ett tag):) Från att ha kunnat galoppen så bara sprang han i travartrav. Men med andra bett har han aldrig gjort så :) Den andra hade alltid gått på starka bett och gick på pessoa men ville byta när allt komfram om bettet. Hade då pelham på honom men växlade ibland om jag skulle longera osv. Men nu har jag testat d-rings bett med kopparrullar :)
Han är .. tja, bra! ;) haha! Tror du jag borde testa ett nytt bett? Ifall han inte vågar "ta för sig" lika mycket på pelham?
Testa är ju aldrig fel:) dock är det svårt att veta exact vad detkan bero på:)lycka till iaf:)
Ja :) Tack!
Många har sagt att de är bra att börja galoppen genom tömkörning/longering.. hur gör man då? Bara "jaga" på hästen tills den hamnar i galopp?
Det jag själv har efarenhet av är tömkörning för att stärka sig själv och att man ser dem lite mer från marken och man kan hålla på med bommar och mkt där :) Det finns både folk som är för och emot att man ber hästen att "springa" in i galoppen men det fungerade för mig. Extra bra om du berömer jätte mkt och gör ett ljude eller säger galopp så kan det räcka md atta säga det sen :)
Och aa jag får se vad jag hittar på :) ska börja med att stärka traven först :)