Barfota eller skor?
Jag tänkte bara se olika åsikter på barfotaverkade/skodda hästar :)
När jag fick min pojke så hade han skor bak, barfota fram, men inom travvärlden så är det ju oftast "sko av - sko på" filosofin.
Min stackars pojke hade alldeles för långa framhovar, snubblade fram.
Bakhovarna var fruktansvärt att se… Hon hade verkat dom snett med vilje, för att han skulle gå mindre brett bak. Han gick nämligen och slog i bakbenen i sulkyn. Detta ledde förstås till svullna haser, hälta, överansträngda bakknän och ont i länd och kors. Även hans strålar var snedväxta (näst intill som ett j)
Jag har haft honom barfota sen jag fick honom. Han är superfin i fötterna nu, aldrig halt, aldrig öm. Han går på stora flintastenar utan att visa något alls. Aldrig haft mugg heller :)
Hovslagaren är hos mig var 15'e vecka och tar 300 kr gången, så det är ingen dyr historia heller :) Mellan de femton veckorna så filar jag lite själv med en hovfil som jag fick gratis av henne!
Hur har ni era ridtravare? :D Intressant att veta för- och nackdelar med båda teknikerna :)
Tyvärr har jag inte några vidare bra bilder på hovarna, varken före eller efter. Men jag hoppas att ni kan se lite skillnad på de jag hade :)