Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett15-ville-bara-skriva-av-mig
Läst 1465 ggr
fridak
0

medryttare

Har ni medryttare till era hästar? Bestämmer ni hur medryttaren ska rida eller får de fria tyglar?

Är folk lika rädda om en travare som nästintill ges bort som de är om det vore en häst i miljonklassen?

Har precis hittat en tjej till min grabb men insåg igår att hon nog inte insett i hur dålig kondis min häst är i och att ta det lugnt innebar inte samma sak för henne som för mig. Är det okej att säga hur man vill att passen ungefär ska vara? eller klassas man som kontrollfreak då? 

På ett sätt känns det som take it or leave it, passar det inte så är det ju bara att hitta en annan häst. 

Jag tror jag överreagerar väldigt nu och att jag bara ska bli tydligare i min kommunikation men vill ändå veta om det känns okej att man kontrollerar ridpassen man lämpat över på en annan.

Anno S
0

Tycker inte alls du överreagerar, det är din häst. I slutändan kommer det ner till det, du bestämmer.

Som medryttare själv vill jag tydligt veta vad som gäller, lösa termer som ta det lugnt kan man som du skriver tolka väldigt olika. :) Jag vill hellre ha en medryttarägare med arton tusen regler än att man förstör någon annans häst eller blir osams för att man inte fått information.

Man kan aldrig vara för tydlig och kommunikation är svårt men det viktiga är att prata med varann tror jag, om hon inte är på samma bana eller har så mycket kunskap kan du ju förklara för henne hur du tänker. Tycker hon att du är kontrollfreak är det kanske inte nån du vill ha ändå.

fridak
0

Tack! Var väl ungefär så jag tänkte också :) Har förstått att det är bättre jag är övertydlig.

[jobe9090]
0

Jag skrev en lista på saker man får och inte får göra till en medryttare jag hade förut, men hon blev sur, slutade och sade att jag hade "orimliga krav".

Det var t.ex. att man inte fick rida med spö, att man inte BARA skulle sitta och nöta på ridbanan, utan rida ut också, jag ville att hästens strålar skulle penslas med tjära efter varje pass innan hon gick ut med den i hagen etc. Typ enkla vardagliga saker, sunt förnuft helt enkelt!

Men det gick då inte hem… Tror medryttarna på något sätt förväntar sig att de ska få göra vad de vill när de har hästarna som sin egen 2 dagar i veckan…

ryttarensofia
0

Jag är medryttare på en ridtravare! När jag hade varit i stallet några gånger och pysslat om honom och fått lite information om honom av ägaren så sa hon "jag kom ihåg att när jag var ung så ville jag vara så självständig som möjligt och få ta hand som hästen själv. Så jag ska låta dig vara ifred när du är här och vara med hästen". Det tycker jag var väldigt sant!

Om du var ung och skulle vara medryttare på en häst, hur skulle du då vilja bli "behandlad"? Jag tycker du ska vara tydlig, men ändå på ett trevligt sätt. Att du ska VILJA lära henne att ta hand om din häst så bra som möjligt! Det tar kanske tid att lära henne, men tänk vad skönt sen när  hon väl kan och vet hur du vill ha det!

Snart har jag varit på medryttare på hästen i ett år! Ägaren har kommit med små tips ibland och ibland har hon varit med på ridpassen för att ge tips och sånt! 

Jag trivs jättebra där nu och jag bryr inte mig längre om ägaren är med ute i stallet och sånt, för det är ju faktiskt hennes häst, och hon är så himla trevlig! Jag får vara där varje dag i veckan om jag vill, betalar ingenting! 

Lycka till!

Kraam från Ryttarensofia!