Longering
Hej! Har en varmblodsvalack som är 3,5 år och har inte gått på banan så mycket, så enligt mig kan han ha bra förutsättningar till att kunna bli en bra ridhäst. Vi är ju i inridningsfasen och jag kör mycket markarbete med både longering och tömkörning, så nu till min fråga: Hur får man han i galopp när man longerar, nån som har bra tips?
Tacksam för svar 🙂
Jag ställer frågan varför du vill ha en 3.5årig häst som är avlad att trava att galoppera på en snäv volt? I mina ögon så är det att förstöra en unghäst att börja med det före 4års ålder oavsett avelslinje. Det finns tillräckligt mycket att lära hästarna före 4års ålder utan att galoppera på volt. När det är dags för galopp så gör det på rakt spår och endast korta sträckor och helst i en uppförsbacke om du vill ha en hållbar häst upp i åren.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Det är svårt att få travare att galoppera på volt. De är tränade till att inte galoppera och förstår oftast inte vad det är man vill utan börjar bara trava fortare och fortare. Det är inte bra att försöka jaga in en travare i galopp. Har bara varit med om två travare som galopperat vid longering. Den ena var inriden, så hon visste vad som skulle göras och den andra fick lite fnatt och rusade runt i galopp när jag longerade. Det tränade jag bort.
Rid in hästen i lugn och ro och börja sedan lära den galopp från sadeln när den är redo. När grunderna sitter och hästen är mjuk och smidig i kroppen. Man behöver inte ha bråttom och det är bättre att lära den från sadeln med tydliga hjälper. När hästen väl kan galoppera så är det lättare att longera den i galopp.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik