Suck...vad gör man?
I stallet där min häst bor,bor det också en ung varmblodsherre på 9 år.Han kom för knappt ett år sedan och var sagolikt vacker och dessutom riktigt riktigt trevlig. Lugn och vänlig en riktig gentleman.Han var också en trevlig ridhäst.
Nu ett år senare vill jag bara gråta.Han har tappat alla muskler(eller ja,ni förstår vad jag menar)hans päls är matt och glanslös,han är mager som en skrika revben höftknölar och ryggrad syns.Han är konstant smutsig,och han ser ledsen ut i ögonen.Han har fått otroligt mycket stryk i hagen,och har ärr och sår lite här och var.Dessutom har han blivit skygg.Han är rädd för det mesta numera,och blir väldigt sporadiskt riden.Kanske någon gång i månaden.Om han har TUR.
Den här killen blir smalare och smalare,trots att han går på bete nu.
Alla i stallet har försökt prata med ägaren vid upprepade tillfällen,men hon tar liksom inte till sig vad vi säger.Hon ser att han är fruktansvärt mager,men säger att det ska vara så,för hästar BLIR magra när de går på bete.
Hon har fått hjälp att hitta medryttare,eftersom hon ofta hänvisar till att hon inte har tid.Dessa har hon avskedat efter någon vecka när de har börjat ifrågasätta hennes hantering av hästen.
Hon har heller ingen utrustning till sin häst,utan har lånat saker av alla oss andra.
Inne har han för lite spån,och vi andra har en tyst överenskommelse att titta till honom när vi går för kvällen eftersom det inte är ovanligt att hon glömer bort att ge sin häst hö.
I gårkväll var jag sist i stallet och tittade till honom det sista jag gjorde,eftersom vi tog in hästarna igår kväll pga av vädret.Inget hö,inget vatten.Jag gav honom det.Han lade huvudet i min famn och suckade.Då började jag gråta…stackars stackars tänkte jag.Hur ska man kunna hjälpa honom?
Anmäl. Han ska inte behöva ha det så där, med en ägare som skiter i honom.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Men gud så förfärligt. Jag hoppas att ni anmäler ägaren. Sorgligt men jag hoppas ni alla går ihop och gör något för hästen. Gråter med dig.
Anmäl människan. Hon bryter solklart mot lagen om djurplågeri. Om du vill hjälpa och vill hästens bästa så anmäler du eller någon annan henne för djurplågeri. Detta är inte acceptabelt.
Vi hade en annan skötare på ridskolan här vart jag bor. En kompis brukade rida där när vi var små, och när vi träffades en dag berättade hon hur två av hästarna behandlades. Vi gick dit dagen efter och så fort jag såg hästarna hon pratade om ringde jag hem och bad min pappa ringa polisen och anmäla ägaren till hästarna. Sagt och gjort. Polisen kom dit för att titta till hästarna och hon blev åtalad för djurplågeri, och hästarna hamnade hos en annan ägare som kunde ta hand om dem.

Vi har anmält. Men det händer ju inget.
Det känns som att hästen står där och självdör,och man är helt maktlös.Vi har pratat snällt med ägaren,vi har gett tips och råd,vi har erbjudit hjälp,vi har skällt…ingenting.
Nu har ägaren nästan helt slutat prata med oss andra,och är sällan där när någon annan är det.Antagligen känner hon sig "påhoppad"efterso vi är på henne om hästen.
Hap polisen varit och sett hästen? Om inte se till att dom kommer, om inte annat säg att nån har huggit nån med en hovkrats.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Polisen var inte intresserad av det…de hänvisade till djurskyddet.
Usch…jag skulle så gärna vilja hjälpa honom,men vet inte hur.
Riktigt konstigt att poliser i olika kommuner reagerar olika på ett fall där det uppenbarligen bryts mot lagen, vilket såklart säger mycket om vår poliskår…
Ring kommunen eller länsstyrelsen och kräv att dom ska göra något… eller om någon ska ha en veterinärbesiktning snart på vad som helst så kan ni ju be veterinären kolla på hästen. Saker brukar hända när veterinärer ser vanvård.

JAAA…det var en bra ide,som vi faktiskt inte tänkt på.
Tror inte det är aktuellt för någon med veterinär just nu.Men vet någon om man kan göra en veterinärbesiktning på någon annans häst?
Jag tycker absolut ni ska anmäla.
Om ni ska anmäla henne är det hemskt men sant att ni måste sluta ge hästen mat när hon glömer och sådana saker. Det finns risk annars att de anser att hästen inte är tillräckligt missköt. Byråkratin inom dessa områden är ibland väldigt skrämande och tankegångarna konstiga.
Jag tror inte ni har rätt att göra en besiktning av någon annans häst då det inte ärer egendom.
Jag hoppas verkligen det löser sig!
Länstyrelsen (tror det är dom som har det numera - annars fråga på kommunen vem som ansvarar för det) har skyldighet att åka ut på samtliga anmälningar om djurmisshandel.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jag har anmält förr och då ringde jag kommunen, de har bilar som cirkulerar runt och kollar upp sånthär. Vet inte hur det är i din kommun dock.

ANMÄL den jävla människan som behandlar djur på de sättet!!! Blir så förbannad på såna idioter som inte tänker!! Uuusch! Fortsätt ring tills dom verkligen kommer och kollar hästen och jag håller tummarna för att dom tar me hästen därifrån samtidigt så den där människan inte an peta på den hästen igen!! åååh så nu har jag skrivit va jag tycker..
Ta foton på den stackars hästen, dokumentera, samla ihop er och anmäl! Bra idé med vet, de brukar ju göra nåt åt saken. Usch sånt här berör mig så illa. 
Ni behöver nog inte göra en riktig vet.besiktning på honom. Det kanske räcker att be en vet komma ut och titta? om någon i närheten ska ha ut för vaccination eller liknande kan ni ju passa på. När en vet anmäler misskötsel ligger det ju lite mer tyngd under..
Ring länsstyrelsen, och be de andra i stallet att göra samma sak. Får de in många anmälningar (från olika personer) under kort tid skyndar det på dom REJÄLT vill jag lova.
Så bara tjata, när du tcker du tjatat mycket, tjata lite till! Tyvärr det enda som fungerar i dagsläget.. :(
Vet att jag kommer långt efter men jag undrar hur det gick för pållen?
Fick han ett nytt hem eller blev han kvar hos denna ägare?
undrar oxå 
hej! tycker att ni ska anmäla henne 😕