Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett18-träning
Läst 822 ggr
Tinkelbell
0

Lära ut skänklar?

Rider en 9-årig grabb som tidigare gått på banan.

Han är jätte sammarbetsvillig och vill gärna vara tillags. Men han kan inte skänklar, alls. Någon som har ett tips på hur jag ska lära ut honom detta?

Det skapar ju ett problem eftersom han blir ganska svår att fatta galopp med över huvudtaget, och när han gör det så blir det gärna fel galopp. Även att arbeta och rida i ex. ridhuset blir jobbigt eftersom man måste leda honom med händerna hela tiden.

Traven, ja han har ju travare-trav och man får arbeta ett tag på volten innan han böjer sig och hittar den riktiga traven.

Han har ingen som helst erfarenhet av att vara ridhäst men en super trevlig kille som vill lära sig :)

Mvh Hela stora familjen <3

Tinkelbell
0

Nu hittade jag en artikel här om "tvättsvampsövningen". Den verkar ju bra, någon som prövat och kan ge lite feedback?

Leyvas
0

Jag är inte så jättevan vid att lära hästar nya saker (rider endast på ridskolan), men kanske ska börja med att longera honom och lära honom kommandon för de olika gångarterna och först därefter ta det från ryggen. Visa från marken -> röst -> skänkel.  Det brukar även vara lättast att få rätt galopp om man fattar i hörnen och ställer hästen lite utåt. Fattar han fel så bryt av och gör om, när det väl blir rätt så massor med beröm.

Tinkelbell
0

Jo han går ju att longera i alla gångarterna men tyvärr är det svårt med skänklarna. Galoppen är inte heller något vi fokuserar på just nu ändå :) Men får ju berätta att han har gjort framsteg! Han har börjat förstå vinken med skänklar och att de inte innebär att man ska öka farten :)

Wilma03
0

Om han lyssnar på rösten kan det ju vara en god idea att använda både röst och skänkel samtidigt. Då förstår han nog innebörden till slut.
Lär honom att gå undan för tryck från marken så blir det lättare på ryggen.

Lycka till!