Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett04-foder
Läst 4311 ggr
helisa
0

Fång

Vad ger man en häst som har fång för mat (mängd)

Havre?

Grov?

Hö?

Kom med tips på foder och mängd

Saiop
0

Jag har hört att man skall ta bort all mat och ge dem enbart äldre hö.

olympiathurfjell
0

Jag har en medryttarhäst som har fång, inte så mycket men han äter 6-8 kg hösilage (1ggr/dag) vintertid (vi har nyss vant honom vid det) och fri tillgång till hö sommartid. Han får ca 2kg havre + korn och en skvätt betfor 3ggr om dagen. Vet inte exakt med kraften men det är något sånt. Sen har han munkorg på sig ute.

Olympia Thurfjell

-olympiathurfjell.blogg.se

HannaT
0

Så lite kraftfoder som möjligt, och som sagt gärna hö/hösilage med lågt enerivärde. Ingen kraft alls och mycket lite grovfoder precis efter fånganfall. Socker är inte bra, och det finns i bl a äpplen, morötter och betfor.

#2 Låter tyvärr som väldigt mycket dåligt kraftfoder på en fånghäst. Kanske bättre att ge tex havre- och kornfri müsli eller lusern? Man bör hålla sig ifrån stärkelsen som finns i tex just havren och korn till fånghästar. Kanske du borde prata om det med hästens ägare?

Det finns foder som är gjort speciellt för hästar som har haft fång. Fråga i affären där du normalt köper foder?

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

helisa
0

Hm, det är ju lite att tänka på då, jag har aldrig haft fånghäst, men hört att det är besvärligt, min fråga gäller en inhysing i vårt stall som är fånghäst. O dom verkade inte veta så mycke heller liksom, kan hästen få fång året runt eller?

Det är nog ett tag sedan hästen hade fång för den rids som vanligt nu.

men den får 6 kg hö delat på 2 ggr dygn, sen får hon grov o havre o mineraler till kvällen mängden är jag lite osäker på men det är betydligt mer än va mina egna får. Hon får alltså inget på morronen annat än 3 kg hö i hagen under dagen, o då vill ju jag ge henne lite äpplen o smaska på medans mina egna äter sin frukost.

#3 Det här med socker, en häst som haft fång kan den/bör den aldrig mer äta äpplen, morötter o annat som innehåller socker eller.

HannaT
0

#4 Jo det gäller ju att hålla koll på fodret med hästar som haft fång. Sedan så beror det ju på hur allvarlig fång hästen haft. Jag har inte själv haft häst med fång så jag är ingen expert, men det jag skrev här över är "allmänt vetande". Glad En eller två morätter/äpplen ibland skadar säkert inte, men man ska inte ge det i några stora mängder. En häst som haft fång har lätt för att få det igen så man ska alltid tänka på fodret, även om det var länge sedan den senast hade ett fånganfall.

Hästar får oftast fång på sommaren, men de kan få det på vintern också. Te x ska fånghästar inte gärna beta frostbitet gräs (det innehåller mer socker?). En annan viktig sak är att man har en bra hovslagare!

CelsiusT
0

HannaT har kommit med jättebra saker att tänka på.

Enligt vad jag lärt mig är det mindre farligt med morötter än med äpplen, men jag vet inte. Åsså heldre müsli än tex havre o korn.

Hästar kan få fång året runt. Många hätar får fång på vintern om dom får ensilage med för mkt energivärde. En häst i mitt stall fick fång i februari, det visade sig vara när vi öppnade en ensilagebal som kom från en annan leverantör än vi haft tidigare den vintern.

Vad en häst/fånghäst kan äta beror på hur lätt den har för att få fång. En tung häst och en fet häst har lättare att få fång tex, då måste man vara jätteförsiktig. En häst som har haft fång flera gånger måste man alltid vara jätteförsiktig. Men en häst som mår bra i övrigt och haft fång kanske en gång brukar ofta kunna äta några morötter då och då, men inte i mängder.

Medarbetare på westernridning.ifokus

sus-sharon
0

det är viktigt att komma ihåg att även fånghästar behöver grovfoder av bra kvalitet för att inte tackla av ännu mer; det är därför inte hållbart att ge årsgammalt hö dag ut och dag in året om resten av livet.

vår fånghäst (shetlandsponny) står på samma hö som de andra hästarna, han har 5 kg av detta om dagen, 250 g lusern, 1 dl betfor, morötter, äpplen, mineraler och vitaminer. från att ha varit dagar från döden så är han idag pigg och fräsch.

kan du undvika havre, korn osv så gör gärna det. ffa korn kan ställa till det med tarmflorebalansen, vilket man definitivt inte vill ha hos en fånghäst som redan har rubbningar.

betfor kan du ge - fibrerna i betforen är en bra hjälp för matsmältningssystemet och främjar tarmfloran. detta betyder dock inte att man kan ge hur mycket som helst - gör en lagom avvägning. jag brukar också hälla av det vatten som betforen stått i, så "häller man bort" en del av det melass som i regel är tillsatt i betfor.

gör långa foderbyten, var uppmärksam på pyttesmå förändringar i andning, puls, rörelser osv och granska din häst och hästens foderstat med kritiska ögon så kommer du att klara det utmärkt.

kom också ihåg att det finns många gamla föreställningar och teorier som räknas till "allmänt vetande" om fång som i vissa fall är motbevisade idag eller som inte kan bevisas eftersom det ännu inte finns tillräckligt mycket forskning gjord. Gå efter ditt eget huvud, ta ev hjälp av din veterinär och din hovslagare, så kommer du klara din häst bra.

medarbetare på djurskydd.ifokus

HannaT
0

#7 Som jag skrev är jag ingen expert, men det jag skrivit i den här tråden är det jag läst mig till och lärt mig via stallkamrater med fånghästar.

sus-sharon
0

#8 mitt inlägg var verkligen inte menat som kritik till dig utan jag ville bara framföra att det som många gånger anses vara "allmänt vetande" inte alltid har några grunder eller ev är "gammal skåpmat" som man nu vet bättre om. vad jag skrev i #7 är menat att ses som en uppmaning till eget och kritiskt tänkande kring information man får, var den än kommer ifrån. och just när det gäller fång kan det vara ganska problematiskt att få tillgång till "rätt" information eftersom ingen egentligen vet vad denna information är.

medarbetare på djurskydd.ifokus

pluttanna
0

Grovfoder och ännu viktigar är attd te är analyserat till en fånghäst. Det sa INTE nödvändigtvis vara "gamalt" då en fånghäst ävend en ska ha sina behov fyllda som är samma som en frisk häst. Det är många som misstar sig där. Ett hö tappar nämligen inte näring under lagringstid om det inte är angripet av mögel.

Om man behöver komplitera me något så väljer man fett i form av olja och proteiner i form av lusern. Fett och energi är något som öfftast är onödigt då det behöver kan tillfredställas av en högre grovfodergiva.

Det man ska undvika är spannmål, betfor, frostangripet gräs, "stressat" gräs. Man ska håla sig till så "rena" roduketer och så få med så lite inblandning.

pluttanna
0

#9 Håller helt med dej!

Många är för naiva när det gäller kunnskap en dom får. Oavsätt ämne.

"Lisa Brunberg" kan ge ut en bok om hästens utfodring, den nyaste för året. Alla tänker att detta måste vara det senaste.

Men att hon inte ens sätt en levande häst eller ens läst foderkunnskap vet ingen….

SLU är annars det mest uppdaterade är det handlar om hästens utfodring då dom forskar om det samt har utbildningar på högskolenivå.

miamedium
0

http://www.palohb.com/hovar/problem.html#founder

här är en bra sida. studera den

Vill man inte så kan man inte /Miamedium

Tusen
0

Bort med allt kraftfoder!!! Det behöver den garanterat INTE. Däremot behöver den grovfoder som alla andra hästar. Vill man kan leta efter hö/hösilage med lite socker. För övrigt klarar sig hästen bra. Inga morötter, äpplen eller något annat sött. Egentligen ganska enkelt. Glad

Brollan1
0

Om hästen är fet så behövs bantning, om den är mager så behövs kontroll så fodret inte är dåligt/mögligt/dammigt. Hösilage av god kvalitet är bättre än torrhö då det har en bättre blandning av sockerarter i sig pga fermeteringen till hösilage.

Efter den akuta fångperioden så är hästen som andra hästar att hantera med den skillnaden att man får hålla koll på fodret och hullet extra noga för att det inte skall upprepas.

Viktiga tider på året är invänjning till sommarbete och övergång till vinterhö. Dom kan med fördel gå med munkorg på sommarbetet om dom är överviktiga.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Bullerbytjejen
0

#1 "Jag har hört att man skall ta bort all mat och ge dem enbart äldre hö."

mm tack…gammalt hö. mums 😉

CelsiusT
0

#15 Äldre hö behöver inte vara "gammalt" i den bemärkelsen. Äldre = inte så mycket innehåll, mest tugga. Men det är bara något man gör precis vid ett anfall. Sedan, när dom kommit på fötter igen så måste dom ha vettig mat.

Bullerbytjejen
0

jo jag vet, tänkte mer ur hästens perspektiv. När vi människor är så noga med att allt vi äter ska vara så fresh alltid…fast å andra sidan så äter ju folk mögelostar 🤔

CelsiusT
0

#17 Precis, att något är ett år gammalt innebär ju absolut inte per automatik att det är dåligt eller äckligt. Vi människor äter dessutom massa saker som redan har tappat allt sitt näringsinnehåll, men inte är det äckligt för det. Tex så är det ofta som frukt och grönt i disken i affären har tappat minst hälften av sitt näringsinnehåll, men det innebär inte att frukten är rutten eller smakar illa för det. Det innebär bara att det inte finns lika mycket för kroppen att ta tillvara på. Det handlar väldigt mycket om hur man lagrar varor, även hö.

giffan
0

#15 Oavsett ålder på ett hö får det ju aldrig vara dåligt hygieniskt. Det kan ju även ett nyskördat hö vara tyvärr..

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus