Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett01-allmänt-om-ridtravare
Läst 702 ggr
shettis10
0

ridningen :)

hejsan jag har en travare som e jättesnäll och trevlig! 16 år och gått på travet hela sitt liv.

han har en nätt kroppsbyggnad så han e inte så biffig ;) han kondis och bra matapptit. 

men han har muskler men inte ryggmuskler :/ och när han rids så kan han inte gå i form eller åtminstone med lite böjd nacke…

när han vill så kan han bli väldigt stark i munnen men annars så är han rätt så känslig för hjälperna. jag har en martingal på honom och tredelat bett. 

men hur ska jag få honom att jobba mer i form och få upp ryggmusklerna? några enkla knep kanske? :)

tacksam för svar!

vet att det e mycket information…..

fearless
1

Hej! Jag tycker att det låter som att du behöver ta hjälp av en tränare eller annan duktig ryttare som kan se hur du rider osv. Att hjälpa till med omskolning av en travare man inte känner, via ett forum går inte tyvärr. Det första du behöver göra är att hoppa av hästen och lägga ridningen på hyllan ett tag framöver och bara inrikta dig på att hjälpa hästen att jobba rätt utan ryttare, och bygga ryggmuskler. Orkar hästen inte arbeta på ett korrekt sätt utan ryttare kommer den att ge en felaktig form ( och som rentav kommer göra mer skada på dig häst).. jobba mycket med lösgörande och sikta in dig på att få hästen fin från marken innan du sätter dig upp. När hästen går i form siktar man inte efter att hästen ska kröka nacken, utan allt arbete ska komma bakifrån, hästen ska trampa under sig varpå han höjer ryggen och nacken sänks. Utan inspänningstyglar. De flesta hästar söker sig naturligt nedåt-framåt när denne är ordentligt lösgjord. Lycka till!

shettis10
0

Okej tack för svar! Jag omskolar hästen inte han e redan riden sedan flera år tillbaks fast mest i skogen då, men jag kan nog fixa en tränare det kommer några hit varje vecka! :)

fearless
0

Omskolning och inridning är inte samma grej:-) Du skriver att hästen travtränats hela livet, men du använder nu hästen till ridning. alltså måste den gå från travhäst till ridhäst. En omskolad häst vet hur den ska bära sig under ryttare, lyssnar på hjälperna och accepterar bettet. En mjuk och följsam häst som är åtminstone grundutbildad, så det du skriver om honom ser jag inte som en omskolad häst:-) Vad roligt! Jag önskar dig all lycka:-)

shettis10
1

aha okej då fattar jag! :)

och tack så mycket ;)

hehe jag är ju bara 14 :3