Hjälp med traven
Jag skulle vilja få tips på hur jag kan träna min polle i traven. då han får in travar traven. har haft honom ca en vecka och när jag var och provred honom så hade han jätte fin trav. men nu när jag ska försöka trava så får han in travartraven galoppen e klockren lika så skritten. Är de nån som har ett tips på hur jag träna honom i traven så han får en mer vanlig trav och inte travar traven
LÅt tiden verka. Efter bara en vecka på ett nytt ställe så skulle du ochså vara lite stressad, speciellt då hästen i grunden är uppfödd att travartrava.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Vad som funkar på min travare är att låta henne "springa ut" med sin travare trav ett eller två varv runt manegen/paddocken för att sedan när hon är igång samla henne. Detta funkar för mig varje gång och hon är nyomskolad. Jag känner att jag kan samla henne bäst på stora mitt-volten där hon "tvingas" böjas och koncentrera sig mer.
Lycka till!
När jag ska fatta vanlig trav så håller jag inte in min pålle, jag låter honom sträcka på benen och blir det mot förmodan slängtrav, eller travartrav saktar jag in och börjar om.
Alltså, ett stadigt tag i tyglarna och mycket hålla om med skänkeln.
Det fungerar på min häst.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Okej. jätte bra tips och vissa e sånt som man inte själv kommer och tänka på.
För att min ena ska få en fin och bra trav lättar jag helt enkelt på tyglarna, alltså nästan fria & smackar inte på honom utan skänklar mjukt, då blir han både lång och låg utan att lägga sig på bogarna, och fattar en fin trav. Håller jag in honom blir han ganska nervös och börjar småstudsa, smackar jag så drar han iväg i riktig travar-trav.
Så var mjuk och lugn i dina hjälper. Trava mycket över liggande bommar, det stärker traven också.
Jobba med skritten så att du får en bra igångsättning där han sätter under sig ordentligt. Och bryt av innan han tappar samling och balans.
Jag jobbade min travare mycket på volt i traven. När han var spänd kunde jag låta honom själv välja det tempo han föredrog - vilket ofta var ganska högt tempo. Jag lät honom trava på på lång tygel men såg till att han höll sig på en volt. När han hittat balansen använde jag voltpåret och ökade/minskade det för att påverka hans tempo. När volten blev mindre tvingades han slappna av mer för att hitta böjning och rytm och ta ner tempot. Sen kunde jag öka volten och jobba med att bibehålla tempo och rytm även på större spår/rakspår. Men han behövde ibland just få lite plats att hitta sin egen balans.