Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett: 15-ville-bara-skriva-av-mig
Läst 1777 ggr
Zabbio
0

Eeep, råkade klippa honom med klippmaskinen!

Åh, så dåligt samvete jag har..

Skulle klippa pålle igår. Hade fått låna en får-trimmer. Visserligen blir han randig av det men huvudsaken är ju att det funkar.

Jag ryktade noggrant, ritade ut var  han sklle klippas - halsen och typ armhålorna. Någon variant mellan halsklippning och halv-klippning, mer behövs inte.

Har har bara blivit  klippt två gånger i sitt liv och första gången var han jätte rädd, andra gången ganska stirrig också. Så jag hade räknat med att å ta lite i taget och sådär. Men han stod som ett ljus. Underbara pålle. Liiiite läskigt var det men han stod blick still ändå. Lite pauser fick han ju så att inte maskinen skulle bli för varm + den behöve oljas osv.

Så skulle jag ta mellan frambenen, lyfter upp hans framben över min höft så att huden sträcks (uhm.. ja inte det absolut säkraste sättet men jag var ju ensam..) och det gick bra. Han ryckte till en gång men jag kunde inte märka något annat så jag fortsatte och klippte klart honom. Han stod still och lugnt och det  var inga problem att byta ben eller så.

Sen när jag kände att det var klart klappade jag över det klippta området, lite sådär att borsta bort päls och känna efter tussar. Drar handen mellan frambenen och den blir helt röd av blod! :O Riktigt otrevligt. Men jo, jag hade ju lyckats klippa ett sår i ett av hudvecken där.. :/

Det är tvättat och jodopaxat och han verkar inte ha ont av det. Ska rida en runda imorgon tänkte jag, så jag  får vara extra uppmärksam  så att det inte går upp igen eller nåt.

Det lustiga (eller inte) är att samma dag lyckas hovslagaren skära för mycket i strålen, så att det också blödde (kan hända den bäste). Hästen kände inte ens av det, men det såg ju inte kul ut. Slutade med att det lilla såret brändes. Det var inte hans dag igår :3

Men idag märks inget av det, såret från klippmaskinen är torrt och inte en gnutta hälta på hoven. Han brukar vara ganska duktig på att visa om något gör ont så jag vågar nog rida en sväng imorgon ändå.. får bara vara extra uppmärksam.

Har ni lyckats klippa era hästar någon gång? Alltså, råkat skada dem under klippningen? :3

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

giffan
0

Ja det händer, just där är ju huden så tun. Har hänt mig i virveln ett par gånger. Och tycker det kan bli så mest när skären är lite slöa..

Om du klipper ett får skulle du absolut inte kunna göra så som du gjorde med hästen, då klipper man sönder dom direkt. Tur att det inte verkar göra så ont som man tror.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Zabbio
0

Hur menar du med om man klipper ett får? :) Har aldrig klippt får och lär inte göra det heller.. fick låna klippsaxen :)

Nu har det i varje fall läkt helt, syns inte ett spår av såret. Skönt!

giffan
0

Jo att får är så känsliga över hela fåret, så på en häst kan man dra lite i skinnet när man klipper utan att det går hål, men gör du det på ett får så klipper du hål direkt… å ja det SYNS väl på ett vitt får med röda ränder Flört

~ Anneli ~ 

Zabbio
0

Jag förstår inte riktigt hur det går till.. man drar ju i skinnet för att det ska ligga slätt så att klippmaskinen inte får tag i ett veck eller så. Hur kan fårens skinn vara så känsligt att det går hål om man sträcker ut det/hur kan man klippa sämre när huden ligger slätt?

Pratar vi om olika saker? Jag tänker på när man lyfter frambenet för att sträcka ut alla vecken som lägger sig i armhålan, är det samma sak du tänker på? :)

Jo, det syns, det har jag sett :P Har sett en klippning en gång lite snabbt och någon at ve nyklippta fåren hade ett litet sår som  såg väldigt stort ut :P

Tusen
0

Jag har också klippt en av våra shettisar med fårklippare. Jag tror inte att det är så bra då det är lätt hänt att man klipper hästen i huden. Det finns nog en anledning till att det säljs separata klippmaskiner till häst och får.Flört

fearless
0

Det har hänt mig med, blev bara ett liiiitet jack, längst ner vi virveln bak.. där huden är så tunn o svår att sträcka ut.. Också med en fårklipp! Sedan dess har jag låtit dom va och istället köpt en riktig.

Även om detta knappt syntes så tyckte Quicken det var jäääätteläskigt med klippmaskin runt det området ett tag efter.

giffan
0

#4 Jo vi pratar lika, tror hästarna har kraftigare hud, dom verkar tåla mera. Fåren är mycket svårare att klippa (och då tänker jag inte på storlek och hantering utan mera på huden)

~ Anneli ~