Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett18-träning
Läst 785 ggr
Wezza
0

Hur lär man dom?

Jag har haft häst bokstavligen hela mitt liv, men vet inte hur man lär dom olika gångarter…Tävlar nämligen inte eller nåt, har bara skrittat och travat runt…Så jag undrar hur man lär dom gå olika gångarter och så som:

När man rider dressyr b.l.a. så går dom ju på ett visst sätt

Höger/vänster galopp

Och alla dom andra som man har, för har nämligen en ridtravare (14 år, ej tränad för ridtävlingar..) som jag tänkt tävla i TRAB och hoppning (30-60cm) nästa år och vill verkligen veta hur man lär honom bli en ''riktig'' ridhäst då jag även börjar gymnasiet om 2,5 år och om jag nu väljer SRG så vill jag ju att han ska fälja med, men då måste han ju kunna det där..Skulle bli jätte glad om någon/några skulle vilja svara Glad

/Wezza

Medarbetare på Hundparkour.ifokus

liljestrom
0

Ta hjälp av tränare är det bästa tips jag kan ge! :)

/Lisa, http://gentleseat.blogg.se

Wezza
0

Om man inte har tränare då?

Tusen
0

Det finns nästan alltid någon peson i ens närhet som jobbat med in- eller tillridning på hästar. De kan ge dig tips. Annars tycker jag att du ska kontakta någon ridskola och höra om det finns någon hjälp att tillgå där. Många ridlärare jobbar extra med privatlektioner och det brukar även gå att köpa privatlektioner på ridskolan 8på annan tid än då de har de vanliga ridlektionerna då).
I vår stad får man ta med sig sin egen häst till ridlektionerna om man vill. Då får man lära sig ihop.

liljestrom
0

Tränare finns överallt, det är inget problem att få tag på. Man får bara höra sig för litegrann så ska du se att du nog hittar någon :)

/Lisa, http://gentleseat.blogg.se

[tintilar]
0

För att lära dig att arbets din häst i rätt form behöver du nog ta hjälp av en tränare, därför att det är inget hästen ska lära sig utan du. Din häst har alla förutsättningar, det du måste göra är att bygga upp balans, styrka och kordination. Sen är det du som visar den hur den ska arbeta. Med hjälp av sits och balans, och övningar.

Att fatta höger vs vänster galopp är inte heller något man behöver lära hästen. När du fattar galopp ska du ge hästen rätt förutsättningar för den galopp du önskar. Genom vikt och balans kan du påverka hästens balans och därmed också vilken galopp den väljer att fatta. Hästen kommer alltid att söka balans.

Wezza
0

OK, men även om jag inte skaffar en ''riktig'' tränare så har jag ju både mamma och moster så, det ska nog gå, tack för alla svar :)

[tintilar]
0

Det gör det säkert. Lycka till! :)