Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett04-foder
Läst 1232 ggr
miamedium
0

Äter inte..

Jag har tagit hem en märr som gått fritt i flock dygnet runt. Men hos mig så tas hästarna in på natten och står i redliga boxar med halm.

När man tar in denna dam har jag reagerat på att hon äter inte då vi tar in henne utan hon står och tittar på de andra.. går jag in i boxen och står med henne så äter hon men då jag går så slutar hon äta.

När man slänger in foder i krubban ett par timmar senare på kvällen så äter hon hö efteråt.

Dock har hon nu bara varit hos oss en vecka i kväll men tror ni hon börjar äta hö vid insläpp? Förstår hon saknar flocken men vill inte att hon inte ska sluta äta vid inslpp.

Vill man inte så kan man inte /Miamedium

[Moa-]
0

Spelar det någon roll om hon äter höet direkt vid insläppet eller om hon äter samma totala fodermängd men att hon äter höet efter kraftfodret?

Blåvindar
0

Vi har oxå haft hästar som varit vana att antingen gå på lösdrift och/eller enbart i flock men lit eberoende på så har de småningom vant sig vid att bete sig som de andra hästarna när de kommer in. Står din häst brevid någon annan häst? Så hon kan känna trygghet och se hur denne beter sig.

Hoppas det löser sig :)

miamedium
0

Ja, hon står bredvid annan :)

Man reagerar som en hästs sysselsättning är just att äta. Oh man vill ju gärna inte att det är nå galet som jag aldrig sett en häst inte ätit vid möjlighet om de inte varit orsak till det.

Men hon äter ute och på natten så hon får ju i sig allt. ;)

Vill man inte så kan man inte /Miamedium

Tusen
0

Du behöver inte oroa dig så länge hon äter. Förmodligen är hon nyfiken på sina nya kompisar och om hon vet att hon hela tiden hatr tillgång påmat så stressar hon inte för att få i sig mat. Detta är ju det ideala egentligen.

Om en häst kan låta höet vara ifred en stund och inte heller kastar sig över kraftfodret betyder det att den är lugn och trygg och vet att maten alltid finns där.

Hästar äter inte mer än c:a 16 timmar per dygn vilket innebär att de har 8 timmar som de inte äter alls. Då vilar de, leker eller tränas (av oss människor).

Var du glad för att din häst inte kastar sig över höet när hon kommer in för DET är verkligen ett tecken på att den får för lite mat i hagen.

Brollan1
0

Om dom har gått i lösdrift så är dom vana att se varandra äta och en del stimuleras av det. När dom står inne över natten så kan dom inte äta och hålla koll på dom andra hästarna och en del föredrar att ha koll än att äta. Men så länge hästen håller sitt hull så är det inget problem och brukar vara övergående.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"