Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett01-allmänt-om-ridtravare
Läst 1432 ggr
turbocalle
0

Konstig i galopp!

Hej!Jag har varmblodig travare på 6 år som ibland i galoppen kan börja gå med bakdelen åt sidan medans han galopperar han typ galopperar i sidled utan anledning?Kan det va något fel i ryggen eller något?

Tacksam för SVAR!

Brollan1
0

Får väl ställa frågan, hur hårt håller du han när han gör detta. Vilken fart har ni?

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

TatsuOni
1

Min ponny kan göra så ibland när han är het och vi galloperar fort utomhus. För mig är det bara att räta upp honom igen.

Vad gör du för att räta upp hästen när den gör så?

Protesterar hästen när du försöker räta upp den? Om den protesterar så kan det vara för att den har ont. Kan även vara ren ovana, men det kan vara bra att kolla upp.

Händer samma sak om du galopperar på spända tyglar som när du galopperar på lösare?

Har du tungdpunkten mitt på hästen? Om du omedvetet sitter snett eller lägger mer vikt i ena stigbygeln så kan hästen springa snett. Obs, inte sagt att du gör det utan bara en fråga, då jag sett flera ryttare som gjort detta omedvetet.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

turbocalle
0

1# jag håller han väl rätt så hårt men ändå inte så hårt…vi har mellan galopp

Tack

turbocalle
0

2# jag brukar försöka ställa han åt det hållet han har bakdelen för då rätar han upp sig igen. Jag vet inte jag rider oftast på hårda tyglar för han är en sån häst som gärna tar tag i bettet och sticker…jag håller alltid koll på hur jag sitter på hästen och jag sitter rätt och jag brukar fråga mina kompisar hur det ser ut och dem säger att jag sitter rakt.Jag brukar oftast rida barbacka och då gör han också så…

TatsuOni
0

Om han rätar upp sig igen när du korrigerar honom så låter det inte som att han har ont eller har problem. Låter mest som en dålig vana han har fått för sig. Det går säkert att träna bort om du rätar upp honom varje gång han blir sne:) Den där vanan att springa snett har jag sett på många travare och den brukar man få bort med tid och tålamod.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

turbocalle
0

Ok tack!:)

Brollan1
0

Att springa snett i galopp brukar vara ett försvar mot alltför hårda tyglar. Se till att inte alltid sitta med ihopdragen häst utan motionera hans mun och framdel med dina händerna. Ta och ge efter i långa svep gärna med en tygel åt gången, alldrig sitta och hålla imot hela tiden då ger du inte hästen något annat val än att försvara sig.

Öppna och slut var sin hand lugnt och långsamt men ändå kraftfullt om det skulle behövas så att ena handen ger efter när du sluter den andra handen, som att du håller hästen i munnen och motionerar läpparna på den. Direkt du känner att hästen mjuknar så ger du efter med tygeln, efter några sekunder så börjar du om igen så att du hela tiden "diskuterar" med hästens mun. Så småningom så klarar du dig med en lätt halvhalt med tygeln för att få uppmärksamhet.

Du skall inte använda armarna utan bara händerna, det behövs inga stora rörelser för detta, ja om nu inte hästen är helt förstörd i munnen vill säga.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

turbocalle
0

Okej Tack så mycket för svaren!:)

Brollan1
0

Glömde att tillägga, du skall inte använda detta till att ta ihop hästen ytterligare utan du behåller tygellängden och masserar munnen tills du känner att hästen mjuknar och då ger du tillbaka genom att ge efter på tygeln och när du börjar om så får du INTE korta upp tygeln ytterligare utan det enda du vill är att få en lätt kontakt med hästens mun och sedan upp i hjärnan och till sist ut i hela kroppen utan att dra ihop den. Med lätt kontakt  menas  ca 5cm innanför där hästen vill gå med huvudet om den får bestämma utan tyglar. Men ALLDRIG i närheten av lodplanet på huvudet om hästen är omusklad eller är en unghäst eller inte är tränad att gå på tygel förut. Lämna lodplanet på huvudet till framtiden.

Om hästen vill komma undan tygeln och släppa kontakten så låt den då gå utan kontakt några steg för att låta den ta kontakt när den vill. Du får inte i början "jaga" kontakten om hästen undandrar sig den utan erbjud en lagom kontakt och arbeta därifrån och låt hästen komma till handen i stället för att handen kommer till hästen i sådan fall.

Så småningom när ni har närmat er hur ni vill att det fungerar så kan man driva hästen lätt in i en lätt kontakt om den undandrar sig det. Men det ligger rätt långt fram i tiden.

Hoppas att detta var förståeligt.

Lycka till

miamedium
0

travare är inte van att "packas" ihop för deras lungkapaciet ska flöda med "rak" hals då de anstränger sig, Så släpp lite på tyglarna o se om de tas bättre. Så fungerar det iaf på min dam att släpper jag efter infinner hon sig mer med att springa rakt och inte "hålla på". Men sen lyssnar hon också på kommandon. ;)

Vill man inte så kan man inte /Miamedium