Hjälp! Het häst!
Jag ska i veckan rida en väldigt stark och het häst, funkar det har jag lovat att rida honom några dagar i veckan. Det är en nordsvensktravare i tävlingskondition, och han går i princip inte att köra (om man inte är på banan och kan låta han springa tills han blir trött..) troligen för att ägaren inte vågar köra honom som han vill att jag rider. Han ska tydligen ska vara lite bättre att rida..Jag kommer inte kunna lägga ner tid på att få honom lugn och harmonisk osv, det måste komma efter hand isf och tills dess behöver jag utrusting som hjälper mig att orka hålla honom. Hoppas ni förstår hur jag menar.. Det är alltså en VÄLDIGT het och stark häst! Så vad skulle ni ha för utrusting?
Prova ett postkandar elr ett gagbett brukar vara bra mot heta och starka hästar 

Tack för tipset!
hoppas det gav något, men det brukar vara bra på starka hästar :) jaktkandar kan också hjälpa men glöm inte kedjan!
Har inte svarat på din fråga men skrivit ett inlägg i tråden på ridsport. Där verkar det dock vara väldigt dålig stämmning och okunskap om travare så jag frågar här i stället. Hur går det för dig och vilket bett har du valt?:)
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Jag tycker faktiskt att det känns orättvist mot hästen att inte lägga ner någon tid på att få den lugnare utan istället byta till skarpare bett.
Kanske skulle du låta någon annan som har tiden till honom arbeta med honom istället, det kan ju vara av obehag som har är stark. Stressad/nervös/smärta/spänningar osv..

jag håller med #5. tycker du borde leta en annan häst som passar dej bättre.
hej, jag hade för många år sen en häst som var så het att han fick sluta tränas helt enkelt för att sprang tills han blödde näsblod :( så fort han fick kondis försökte han sticka och vuxna karlar kunde inte hålla honom. Men tjurig var jag som red honom och det funka med att då han börja försöka dra iväg "lyfte" jag upp hela huvudet på honom med hjälp av att "skaka" bettet så han själv lyfte huvudet pga obehag och därmed fick jag kontrollen- jag hade inga andra extragrejor på honom- tvådelat betta- vanligt träns. Han helt enkelt lärde sig då jag skaka i det så förde han upp huvudet fortare för var gång och därmed sakta farten. Men hade han tagit bettet o dragit vette fan vad man gjort..
Vill man inte så kan man inte /Miamedium