Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett01-allmänt-om-ridtravare
Läst 1406 ggr
[Rosarosor]
0

Tips kring min travare

Hej, jag hade behövt lite tips kring min travare. Hon är omskolad till ridhäst men har inte alls kommit långt i skolningen. Hon förstår galoppfattningen men det är nog allt.

Jag fick henne nygligen och har inte alls kunskaper kring travare. Jag vill klargöra att jag inte just nu har pengarna till en instruktör och måste därför jobba med henne själv tills jag kan ha råd med det. Hade gärna fått lite tips av er som kanske har erfarenheter från ridning- eller inridning med travare.

Hon är ett smäckert varmblod på tio år. Hon har lite problem med att koncentrera sig på bakbenen och antar att det ligger kvar från travet. Vad jag menar är att hon lägger all vikt och koncentration på frambenen och kan inte "trampa under sig" med bakbenen. Dom är lite överallt under ridningen. Jag har lyckats samla henne under traven (utan att hon trampar under sig) genom att låta henne "trava ut" ett eller två varv runt manegen för att sedan samla henne.

I galoppen funkar inte detta och det känns nästan omöjligt att kunna samla henne där. Är det någon som har något tips kring detta? Och även för att få henne lägga koncentration på bakbenen och kunna "trampa under sig" där gällande alla gångarter? Om ni kan någon bra övning kring detta hade det varit kanonbra.

Tack på förhand. :)

[Forest]
3

Hon orkar någ inte helt hålla uppe baken än utan du behöver arbeta upp muskler, jag fick klättra en del och sen la jag ut bommar så hon fick lära sig att lyfta benen lite. tänk på se lite på fodret oxå för att kunna bygga upp muskler behöver hästen tillräckligt mycket proteiner.

AllIn2005
0

Vi red mycke över upphöjda bommar i skritt och trav vilket funkade super på våran.

Vi har tränat galoppen väldigt mycket varit ute i skogen och långgalopperat, ridit i ridhuset och tränat galoppfattningar och sen har jag även ridit mycke på volt och de är bara låta hästen rulla på i galoppen den kommer att sänka farten och börja jobba mer och mer.

Sen kan man "hoppa klockan" eller lägga ut bara bommar som på en volt och de hjälper väldigt mycket. Eller lägga ut galoppbommar på långsidan och låta hästen rulla de hjälper också sjukt mycke då måste hästen sänka farten.

Knorran
0

rid över stock och sten :P allt som dom över mig har sagt är kanon bra Skrattande ett tips kan vara att ge henne lite lusern så hon får lite extra protein så att hon kan bygga upp mera muskler :) lycka till

fearless
0

- Skritta över terräng på fria tyglar, så hästen använder hela kroppen. Skritt är väldigt muskelbyggande!

- Hoppa av hästen och börja arbeta från marken.

- Många varmblod har "stress i hjärnan" och de flesta mår som allra bäst att få sträcka ut på ett öppet fält om möjligheten finns, någon dag i veckan.

- Lägg galoppen åt sidan ett tag, jag tycker att du behöver jobba mer med att bygga muskler och arbeta med lösgjordhet.

- Funkade galoppskänkeln? Ja, gör då galoppfattningar för att stärka bakdelen! Men då förutsätts att hästen också kan båda galoppen så att hästen inte blir sned.

- När du jobbar från marken, tömkör gärna om du har kunskapen. I volten ska hästen hela tiden flytta sitt inre framben lite utåt så mer vikt läggs på baken.

- Jobba i backar och trava över bommar (helst på fria tyglar så hästen sträcker ut sig)

- Börja INTE med att spänna in hästen med diverse hjälper(!) Det ger en taskig form och hästen behöver lära sig att själv finna den rätta formen.

- Sluta när det går som bäst(såklart)

Detta var lite vad jag fick upp för tips.