Rymling - skriva om kontrakt?
Vi har en riktig rymmare i stallet, till och med så ägaren sagt upp stallplatsen och verkar låta någon annan ta över hästen eftersom hon tröttnat. Vi har provat strömtrådar i grimman men ingenting funkar, han kommer i sån fart att han sliter med sig tråd och även en planka har åkt med. Jag har tappat hoppet om den hästen och han står i box för att de inte går att ha honom ute innan han sticker, och han har stått på box i 1 månad.
Nu undrar tjejerna som ska ta över honom om vi kan skriva nytt kontrakt, jag känner mig osäker. Vet inte om jag kan erbjuda honom nåt, men dom tycker vi ska prova spika ihop en liten hage. Kanske avvakta och se om de funkar? Kan man skriva till någonting i kontraktet med tanke på att han är en rymmare och kan göra sig fruktansvärt illa när han är utanför hagen. Påkörd av bil, trassla in sig i tråd och liknande kan faktiskt hända..
Jag har lösdrift med fri tillgång på mat och snälla kompisar. Men dom hade tänkt att han ska få gå inne på nätterna och ut i liten hage på dagarna.
Behöver tips och råd!
Sandra
Besök gärna http://vitaunika.com/

Låt hästen gå med träns i hagen, linda ståltråd runt bettringarna och runt sidostyckena upp som antenner över huvudet så att de absolut kommer åt elstängslet. Nöden har ingen lust ibland, för hästen lider nog mer med så många timmar inomhus än några elstötar i munnen till han lärt sig.

#1 Han har haft strömtrådar inlindad i hela grimman, runt nosstycket och allt men de hjälpte inte när han kommer i sån fart. Tror du de blir slillnad med träns ändå? Ska ju egentligen ha en jälka tur om de kommer en strömm impuls på tråden när han kommer i full fart.
Sandra

#2 Blir skillnad med bett i munnen. Om det är lindat runt grimman kanske han får en liten kittling någonstans där grimman ligger mot, men pälsen skyddar en del. Med tråden fäst i bettet får han sig en ordentligen smäll mot bar och blöt hud (aj aj). Beprövad metod, hade en likadan rymmare som dig.
Springer han fort så är det inte säkert att det hjälper med träns, som du säger, det ska mkt till att det kommer en stöt precis när han råkar sätta i staketet. Tätt, starkt staket skulle jag rekomendera. Gärna trästaket + el. Och se till att det inte bara är en eller två slanor, flera tvärgående och flera rättuppstående. Kanske om det går att bygga den på ett sådant sätt att han inte hinner få upp jättehög fart på det sättet. Vad är det för ras?
Vad är det för något du vill skriva med i kontraktet? Att du ska få lättare att säga upp dom? Att du fråntar dig ansvar? Eller vad är det för speciellt du vill ha med?
Medarbetare på westernridning.ifokus
Gör som "Birke" skriver med långa trådar som hänger ner som en slokmustash och börja med att ha hästen i en liten hage där han inte får upp någon fart. När han har lärt sig i en liten hage så får han en större.
Skulle inte det fungera så finns ju alltid järnrörs hagar för hingstar.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

#4 Jag vet inte vad de skulle vara, därför jag frågar. Jag vill inte åka på någonting om de skulle hända nåt.
#5 Vi ska prova en mindre hage nu så vi får se hur de går. Järnrörsstaket är ingenting jag kommer sätta upp, är de enda alternativet får han helt enkelt flytta för då kan jag inte erbjuda honom någonting.
Sandra
testa med en kogrimma och ev låta en liten kedja hänga ner. Visst det är elakt men då lär han sig att det gör ont, även om han kommer i 190.. oftast behöver man bara ha det i några dagar.
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

#7 Tack för tipset! Att de är elakt spelar egentligen ingen roll, han kan göra sig illa utanför och bli påkörd så de kan hända värre grejer än en stöt med kogrimma :)
Sandra
#8 precis och ser man ur samhällets syn så kostar det samhället pengar om han skulle rymma och orsaka en olycka. då kanske det är bättre att vara lite elak ett kort tag så han lär sig att han ska hålla sig innanför hagen
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
Skippa även täcken är mitt tips, jag hade en rymmare och skaffa helt enkelt en sjukhage först för att hon behövde lära sig att man kan inte bara dra ut ur hagen. Sjukhagen var gjord på rigälare trådar och skaffa mig elstängsel för kor/tjurar två gånger var hon på den men fick inte sån fart pga liten hage så åkte hon på ett par kyssar. Efter detta så höll hon sig i hagen och sen fick hon pröva en mindre hage med denna ström även här höll hon sig i hagen. Jag såg oxå till att det alltid fanns saker i hagen hon gillade lekbollar och fri tillgång på mat hjälte oxå.
Kanske lite dyr lösning men en hög järnhage, stålrör. springer han in i den så lär han ju inse att han inte kommer någonstans..elr jätte höga trästolpar och någon form av fårstängsel fast i järn, nästan som ett älgstaket efter vägen! då kan han inte hoppa över elr springa igenom. Vet en som hade en riktig rymmare men dom satte upp alternativ två! lycka till!

Problemet löst, lättast för mig att inte förlänga kontraktet.
Sandra
Varför rymmer hästen? Vad är den bakomliggande orsaken?
Att skada en häst för att "lära" den är enligt mig märkligt, varför vill hästen ut? Fel hästkompisar, rastlös, dåligt motionerad, rädd eller vad är det som felar? När uppstod problemet…
Är det inte bättre att ta reda på orsaken till att hästen rymmer istället för att direkt vända sig till alla dessa grymma och elaka metoder!! Skrämmande..!!