Bett fråga
Jag undrar hur ni gör med era hästar som blir väldigt heta och starkare när ni hoppar. Jag har en 10 årig valack som kan bli både het och stark. Visst kan jag hålla honom men får ta i ibland då han blir ännu hetare och starkare. Jag ska iväg och tävla den 26 jan i hoppning med honom och funderar på vad jag ska ha för bett då. Brukar variera mellan hackamore, pelham både med en tygel, delta, två tyglar, vanligt tränsbett och tre delat tränsbett.
När jag har hoppat med honom så har jag använt pelham bettet med en tygel. Två hinder inga problem hemma men när jag igår var i ridhuset och hoppade flera hinder så blev han väldigt het och stark, jag kunde hantera honom men fick kämpa vissa gånger för att han skulle sakta ner.
Mitt ena varmblodssto blir otroligt het vid hoppning - hon älskar det! I vanliga fall är hon lugn och fin, men så fort man ställer upp ett hinder framför henne "låser hon fast" på det, och då ska hon bara över det. Rider henne alltid på ett vanligt tränsbett, men vid hoppning finns det inte en chans att jag skulle kunna hålla henne då hon börjar älga på (hon är ca 170cm i mkh). Jag gillar inte att rida henne på pelham men har gjort det ett par gånger då vi hoppat. Lite skillnad kanske det gör, men inte mycket. Jag tycker att man ska försöka hitta en lösning på ett annat plan än utrustningen. För mig och min tjej funkar det att arbeta med att få hennes fokus på mig, på det jag säger till henne genom mina hjälper. Jag gör ibland en volt innan hindret, tex. Mycket markarbete har hjälpt oss. Hoppa i trav och använd dig av några travbommar innan hindret! Gör allt för att få din hästs fokus, för att göra den koncentrerad på sin uppgift och få hästen att börja tänka på det den gör! Man kan inte vinna över sin häst när det blir dragkamp, man får helt enkelt försöka överlista hästen på ett annat sätt. :)
Driver hemsidan josefinblomlugn.n.nu
traven sitter inte riktigt så han går in i galopp, men sakta och lugn galopp innan. försökte igår och trava över ett litet hinder men blev galopp istället :P han e hur snäll som helst. E lite kluven i vilket bett jag ska ta. tycker man ska ha så snällt bett som möjligt men ibland krävs det starkare. jag e en bra ryttare så de e inte de att jag vill betsla upp till skarpare för sakens skull utan jag gör det för att det ska vara lite lättare och hålla honom. men vet inte hur han kommer va när ja e iväg och tävlar. e första starten för oss
vilket bett skulle ni välja om ni bedömer av det jag har skrivit?
min vän hade en väldigt stark häst och hon red på gagbett, men du borde göra lite hjärngympa med din pålle så hon blir tröttare i huvudet och mer följsam. Bommar innan hindret kan vara bra, kanske lite upphöjda bommar innan hindret.. träna hoppa på en volt så hästen måste lyssna på dig. hoppa i en åtta.. lite trav slalom innan hindret sen fatta galopp, rida två galopp språng elr mer sen hoppa ett hinder sen kanske två galoppbommar innan det nya hindret..m.m bara så att hästen aldrig ska få möjlighet att rusa iväg. lycka till :) hoppas jag gav dig lite insperation!