Tappar man å päls?
Min travare på 20 har börjat tappa man å päls. Har varit lite på extra koll på hans päls då han börjat tappa tussar med päls från ryggen, kan liksom borsta och de lossnar tussar.
Och nu idag fick de mig att verkligen fundera på om det verkligen fattas nåt för när jag skulle hoppa upp i sadeln tar jag alltid tag i lite man men drar inte utan bara håller i det som stöd mot manken, men när jag öppna handen lossna de en JÄTTEstor tuss med man!! De var liksom 2 cm från manken å uppåt som lossna. (han har rätt tunn man men ändå!)
Jag ger han fint hösilage, fritillgång på natten och 2 ggr ute i hagen. Kornkross + mustang aktiv. Har slarvat lite med mineralstenen, han har inte fått från i höstas nån gång.
Har inte avmaskat han heller, men kan det bero på det också?
Det jag undrar är vad man kan ge för tillskott/örter som ger bra hårrem, man och päls?
(mineralstenen hjälper inte så mycket som jag vill för han har haft lite samma pälsproblem i somras, ville inte tappa all vinterpäls..)
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Tack!
Fick lite tips om pälsen men inget om manen… Ska prova å ge han rapsolja och linfröolja för de sägs stärka hårrem, å om de inte funkar kan jag ge han foderjäst.
Kolla så att han inte har pälsätare alt regnskållor.
Manen kan han ha kliat av tidigare.
Manen hade han inte kliat av innan..