Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett: 18-träning
Läst 2840 ggr
[Confiance]
0

Häst vill inte trava på volt

Hej!

Har en varmblodstravare hemma som absolut inte vill trava på volt. Han skrittar bra på volt, liten som stor men han vill inte trava. Har provat att trava på så stor volt att han bara böjs lite men det går inte.

Det han gör är att styra ut. Bogen utåt och huvudet inåt. Och om jag tar ytterskänkel så springer han rakt fram. Och om jag tar innerskänkel springer han utåt. Och om jag håller in huvudet åker bogen ut.

har gjort mycket fram och bakdelsvändningar för att få han mjukare och lära sig skänklarna bättre. Har även gjort lösgörande på marken genom att göra yoga och 'moroten', då har de gått lite bättre men han kan fortfarande inte trava på volt.

När han går i en volt, elelr försöker, så när de blir för jobbigt hamnar han i nån galopp. Eller de är mer galopp ett steg, trav, galopp osv. Han har ingen vidare snabb trav utan en normal. Han kan galoppera jättebra, lugnt och samlat i form på raksträcka i båda galopper, kan galoppfattning från skritt så han har ju muskler…

Det är lite som att han inte vill, och då kan man fråga sig varför han inte vill? har haft ute en massör/terapeut och hon sa ju att han var stel i hals, bog och bakdel men de är ju inget allvarligt utan mer som att äldre hästar blir stela. (han är 20 år)

Någon som kan hjälpa mig hur jag ska få han att trava på volt?

Brollan1
1

Några små frågor som kanske kan få det att klarna,

Hur spårar han på både rakt och böjt spår?

Hur samlad försöker du ha han på volten?

Klarar han att longeras på volt?

Hur reglerbar är traven på rakt spår?

Kan han backa 10m i ett sträck utan protestera?

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

[Confiance]
0

Svarar på dem frågorna här.

1. hur menar du med spåra?

2. Jag försöker bara få han att trava på volt, kravlöst. Men har provat att ha han samlad men de ger inga resultat.

3. Han kunde longeras bra på volt i somras men inte längre. Nu drar han ut med bogen precis som i ridningen.

4. Jag kan trava långsamt med honom, har precis börjat kunna jog (i western) på han, så trava sakta kan han. och även fort…

5. Backa kan han när han vill, men han brukar bli väldigt mjuk efter ryggning så jag gör de alltid innan jag går på volt!

Tack för svar!

Brollan1
0

Hm, med spåra menas, hur ser hovavtrycken ut då han går, går framhovarna i linje med bakhovarna eller vice versa. Man kan kolla i orörd sand eller snö hur hovavtrycken blir, Om dom inte gör det så antyder det att hästen har något fysiskt problem att kunna röra sig rakriktad. En rakriktad häst är grunden för att kunna svänga… (roligt men så är det;-)

3:an antyder att det har hänt någonting fysiskt med hästen.

Med 4:an så menar jag om du kan korta upp hästen ett tag och sedan släppa ut han utan att den blir "trippig" eller oren i gången. Eller om  det överhuvudtaget går att korta upp hästen utan att bråka med den.

5:an Backning är svårt för hästar och sätter rätt stor last på ryggen/korset, om hästar släpar bakbenen när dom backar så har dom problem, samma om dom är ovilliga att backa överhuvudtaget.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

[Confiance]
0

Jaha okej, ja men han går rakt med kroppen! Haft ute massör/terapeut så hon kollade det å de var inga problem. Går med övertramp hela tiden! :)

Okej, han blir inte trippig alls utan han är som alltid. Går villigt med på att korta upp hästen, inga rpoblem där.

Vad tycker du jag ska göra eftersom han har problem med backning, och volter då? Ska jag ta dit en veterinär eller equitterapeut, eller vad det heter?

Brollan1
0

Om hästen inte har några andra synliga rörelse problem som du kan koppla till detta så skulle jag överväga en kiropraktor som fick kolla upp hästen först. Detta innan du börjar försöka ändra på hästens beteende. Hästar har alltid en anledning att göra det dom gör och det är för oss att lista ut varför.

Jag skulle gissa på något fysiskt problem eftersom den börjar komma upp i åren ochså. Ibland så är det bara att acceptera att dom inte klarar av vissa saker och anpassa våra krav efter verkligheten. Att försöka pressa hästen igenom något som den inte klarar leder bara till tråkigheter.

Lycka till