Stärka upp bakdelen
Hej!
Skulle verkligen behöva ha förslag på övningar jag kan göra med min travare hemma!
Han är 20 år. Han tävlat mycket och till och med sprungit in lite pengar (stolt.. ;)). Så alltså sitter "travtänket" rätt hårt. Han har varit ridtravare i kanske 5 år TROR jag. Förra ägaren har nog bara ridit i skogen och inte jobbat massor.
Jag är bara medryttare och första gången jag såg honom hade han inte alls mycket muskler. Vi håller sakta men säkert på att bygger men vi har "fastnat" lite kan man väl säga. Han är hur snäll som helst men rätt het när det kommer till traven och speciellt galopp. Han verkligen ÄLSKAR att galoppera!
Det jag skulle behöva hjälp med är övningar som stärker hans bakdel och kanske hela kroppen. Han har svårt för att hålla arbetstraven (speciellt) på böjt spår, kortsidor. Speciellt i högervarvet.. Han börjar där att trav/galoppera, formen försvinner och det tar mig en lång sida för att hitta tillbaka till den lugna traven..
Skulle verkligen uppskatta hjälp då jag längtar tills jag kan sitta ner i traven igen.. :)
Ja, kan väl säga också att han är rätt klumpig så inte för kronliga övningar nu bara ;)
Vid 20 års ålder så är allt rätt bra satt i en häst så tro inte att du kommer att göra underverk om inte hästen är totalt omusklad.
Äldre hästar måste alltid värmas mycket innan man gör något "arbete", dom har alltid några krämpor som kommer fram när man belastar dom mera men uppvärmd så kan man få lite gjort i alla fall.
Lämna galoppen ett tag och trava bara. Efter uppvärmning så trava på en stor volt, så stor att hästen känner sig bekväm och går rent. Minska den tills du känner att han börjar gå orent. Nu vet du hur mycket böjt spår du kan kräva och hästen arbetar korrekt för det är ju det vi vill. För liten volt och hästen arbetar fel och då bygger den fel och ojämt med muskler. Så håll dig i gränszonen där hästen går rent med storleken på volten.
Arbeta på tempoväxlingar med den storleken på volten, minska den lite och förstora lite men kräv inte att hästen skall gå helt korrekt om du minskar volten i början. Allt eftersom veckorna går så kommer hästen att gå rent i mindre och mindre volt om du har tålamod och det inte är något större fel på hästen.
Blanda in lite serpentiner och bågar på fyrkantspåret (om du rider på plan/ridhus) men hela tiden tempoväxlingar, samla upp några sekunder i kortare trav sedan ge efter och låt hästen öka traven så långt han vill och sedan samla upp igen. Fungerar mycket bra att bara samla upp mot hörnpasseringar och låta hästen länga och gå på rejält på långsidorna, på så sätt blir det en naturlig träning.
Efter några veckor på detta sätt så kan man prova att galoppera lite men bara på rakt spår till att börja med, öka på svårigheten lite hela tiden men akta dig för att gå för fort fram för då blir det bakslag direkt.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"