När ingenting fungerar
Ett steg framåt. Två steg tillbaka. När det gäller hästar och ridning, hur bör vi hantera en sinande motivation?
Det är med tunga steg du tar dig mot stallet, idag igen. På senaste tiden har hästarna och ridningen inte känts som något annat än en belastning. Frukta inte - du är inte ensam. Alla har vi någon gång upplevt den känslan.
Ridtravare iFokus har sammanställt knepen för att hitta din motivation och ta dig tillbaka upp på spåret mot framgång.
ANA UGGLOR I MOSSEN (steg 1)
Att hitta vägen ut ur träsket av hopplöshet, sinande motivation och en avsaknad av glädje kräver att vi först benar ut hur vi hamnade här. Det finns tre primära anledningar till dålig motivation:
1. Brist på självförtroende. Om du inte tror att du kan lyckas, vad är anledningen att försöka?
2. Brist på fokus. Om du inte vet vart du ska, vill du verkligen komma framåt?
3. Brist på riktlinjer. Om du inte vet vad du ska göra, hur kan du bli motiverad att göra det?
DRA I TRÅDARNA (steg 2)
Bovarna i dramat är lokaliserade. Avgörande är att sedan förstå hur det blev som det blev.

1. Varför har jag dåligt självförtroende?
Ofta kan det bero på att fokusen ligger helt och fullt på vad du vill ha, i motsats till det du redan har.
När vi bara fokuserar på det vi vill ha skapar våra hjärnor förklaringar till varför vi inte får det. Detta är negativa tankar. Tidigare misslyckanden, dåliga avslut och personliga svagheter dominerar tankeflödet. Vi kanske blir avundsjuka på andra ekipage i stallet som det går bättre för och börjar komma på ursäkter till varför inte just vi lyckas. I det här stadiet tenderar vi att göra ett dåligt intryck, anta det värsta om andra samt tappa självförtroende.
2. Varför har jag brist på fokus?
Hur ofta fokuserar du på vad du vill, snarare än ett konkret mål?
Vi tänker ofta i termer av rädsla. Jag är rädd att det ska se lustigt ut när jag rider. Jag är rädd att ramla av när jag hoppar. Jag är rädd att misslyckas på söndagens tävling. Problemet med denna typ av tänkande är att rädsla inte är drivande. Istället för att göra något åt rädslan äter den sakta upp oss samt dränker vår motivation.
3. Varför har jag brist på riktlinjer?
Riktlinjer innefattar dagliga strategier för att nå ett slutgiltigt mål. Utan dessa förhalar vi ständigt processen att flytta ett steg framåt för att slutligen nå vårt drömmål. Ett exempel är en person som beslutat sig för att bli en framgångsrik dressyrryttare, men som spenderar mer tid nedsjunken i soffan framför boken "Dressyr med Kyra" än att träna på sina egna slutor och skänkelvikningar från hästryggen.
HAR MAN TAGIT FAN I BÅTEN FÅR MAN RO HONOM I LAND (steg 3)
Nu är det dags att slå slag i saken. Bryt tradiga mönster och starta om på nytt blad.

1. Säg hej till ett bra självförtroende!
Hitta vägen ut genom att fokusera på tacksamhet. Sätt tid till att fokusera på vad som faktiskt är bra. Ta till vana att efter varje ridpassa göra en lista - på ett papper eller i huvudet - över vad som gick bra. Gå igenom era styrkor som ekipage, tidigare framgångar och nuvarande fördelar.
Vi tenderar att ta våra styrkor för givet och älta våra misslyckanden. Genom att anstränga oss att vara tacksamma kommer vi inse hur kompetenta och framgångsrika vi redan är. Detta kommer att boosta vårt självförtroende och göra oss motiverad att bygga på vår nuvarande framgång.
Kanske finner du det konstigt att genom att repetera saker du redan vet få ett förbättrat tankesätt, men det är otroligt effektivt. Hjärnan strukturerar om verkligheten för att passa in till det vi tror på. Ju mer negativt vi tänker, ju mer exempel kommer vår hjärna projicera för att bekräfta detta tankesätt. När vi verkligen tycker att vi förtjänar framgång kommer vår hjärna generera vägar för att nå detta.
2. Säg hej till en klar fokus!
Tänk inte i termer av rädsla, strukturera om dina tankar och fokusera den energin på ett väldefinierat mål istället.
Den stund du definerar ett mål för dig själv, definerar du automatiskt en rad handlingar för att ta dig dit. Ramlar du ofta av när du hoppar med din häst - gör en plan för hur du ska förbättra din balans. Det kan vara att träna med en aerobicsboll eller trava över cavaletti. Tricket är att flytta från luddiga drömmar till konkreta, mätbara mål. När du låter fokus gå från tvetydliga rädslor till positiva mål sätter du din hjärna i arbete. Bums börjar den utforma din väg och plan till framgång.
Istället för att oroa oss för framtiden börjar vi göra något åt den. Detta är det första steget till att motivera oss till att ta tjuren vid hornen och göra något åt situationen. När vi vet vad vi vill blir vi motiverade att göra det.
3. Säg hej till tydliga riktlinjer!

Nyckeln till att hitta riktlinjer är att identifiera de aktiviteter som leder till framgång. För varje mål finns de aktiviteter som lönar sig och de som inte gör det. Gör en lista av aktiviteter och numrera dem utefter resultat. Gör sedan en handlingsplan som fokuserar på de aktiviteter som lönar sig. Vill du exempelvis nå toppen i dressyrskalan med din häst kanske din lista kan likna något följande:
Träna träna träna. Optimera er dagsform!
Studera dina och din hästs svagheter och prata med er tränare hur ni bör jobba med dessa.
Nätverka med andra ryttare med liknande mål, kan ni kanske peppa varandra?
Studera redan framgångsrika ekipage på dressyrmanegen samt hur de tränar för att uppnå sina må.
Genom att fokusera på våra viktigaste aktiviteter kommer vår energi koncentrera sig på framgång. Utan denna medvetenhet är det lätt att kasta bort tid och ork på onödiga aktiviteter, till exempel slösurf på Bukefalos dressyrforum eller tragglandes med samma ridövning om och om igen utan att få ut något av den.
Det är oundvikligt i ridningen och med hästarna att stöta på perioder av dålig energi, otur och ibland även misslyckanden. Om vi inte disciplinerar vårt sätt att tänka kommer dessa mindre fartgupp att förvandlas till mentala monster. Genom att ständigt ha de 3 primära motivationsdödarna i åtanke kan vi behålla vår motivation och putta oss själva mot framgång.
Varför är inte detta en artikel?
Tummen upp från mig, logiska tankegångar och enkelt skrivet med många tips. Borde vara en artikel.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Hej!
Tack för din fina feedback!!
Detta är publicerat som en artikel, men hamnade av någon anledning inte högst upp på startsidan. Jag har bett sajtvärden se över det!
Maria
Riktigt bra och utförligt skrivet! Egentligen är det ju rätt basic-grejer, men det är ju ofta det enkla man glömmer när det känns svårt och allmänt blä. Så jättenyttigt att du påminner om vad man ska tänka på - att se varningtecken och agera för att förbättra sin inställning.