gaffelbanden och boxvila
Igår hände det ofattbara. ett akutbesök hos veterinären,röntgen och ultraljud visade att gaffelbandet på vänster bak är väldigt illa däran.
Höger inte speciellt bra det heller men jämfört med vänster inte SÅ illa.
Domen blev: "Helt slut som ridhäst, i bästa fall kan hon kanske funka som sällskapshäst" 
Mitt finaste lillhjärtat står nu i boxvila i 3 veckor och proppas full med smärtstillande och antiflammatoriskt morgon och kväll.
Hennes blick,kroppsspråk och hela uttryck som formligen skrek smärta var något av det värsta jag någonsin sett. och absolut ingenting kan jag göra för henne , mer än att tvinga i henne äcklig medicin och hindra henne från att röra sey. Min busponny som är "kräsen" och "Överskottsenergi" personifierad. Men nu var det inte för att klaga och vara gnällig som jag skapade ett inlägg här.
Vad har ni för erfarenheter av gaffelbandsskador ?
Tar även gärna emot tips på hur man gör tillvaron lite roligare/mer uthärdligt för en liten häst som inte får röra på sey mer än absolut nödvändigt.
Alltså att det kan läka ihop kan det ju, men som din vet sa, att hålla för ridning, tveksamt om det såg illa ut.
Är det en sällskaps häst du vill ha av din häst?
Häng in hönät i taket så det blir svårt att äta, tar längre tid och ger bra tidsfördriv.
En blödning i gaffelbandet kan ju ta allt från några månader upp till år att läka…
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Nej ridning var helt uteslutet. All träning överhuvudtaget.
Min tanke med henne var att hon skulle bli hopphäst. Jag har haft henne i 2 åroch när jag fick henne var hon så himla tittig och nervös, så det är bara senaste månaderna vi har kunnat börja träna på riktigt efter en lång kamp för att bygga upp förtroende och tillit mellan oss. Åsså kommer detta,så jävla surt :(
Grejjen är att hon verkligen inte trivs med att bara gå och skrota. För min del hade hon gärna fått lov att bli en glad förtidspensionär som sällskap till min andra häst men jag har svårt att tänka att hon skulle trivas med det .
Hon har stått i en vecka nu och hon protesterar redan. Mat är inget kul, hon bankar och biter i boxväggarna och är bara tom i blicken.
Hon har 2 veckor kvar i boxvila innan vi ska tillbaka till veterinären eller ha bestämt oss för det där andra. det hemska. oåterkalleliga .
Hårt, men jag skulle nog ta bort isåfall… Låter som bästa för hästen..
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Du har att välja mellan två saker om du skall ha hästen på boxvila med minsta rörelse i boxen, Ge smärtstillande och hästen går omkring i boxen och skadan läker inte ihop. Minska smärtstillandet så mycket att det tar ont så att hästen står stilla och förhoppningsvis så läker skadan då den får vila.
Det tredje vet du själv.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"