Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett09-hantering
Läst 4425 ggr
JohannaReno
3

lättstressade hästar

Då min polle har otroligt lätt för att stressa upp sig, så har jag lite funderingar kring hästar som är extremt lättstressade, som blir lätt nervösa och inte fungerar normalt, och som inte klarar nya miljöer etc.

-Vad tror ni är den vanligaste orsaken till att hästar har detta beteende; felaktig foderstat, ledarskapsproblem, för lite utevistelse etc?

-Tror ni att det finns hästar som helt enkelt är dåliga mentalt p.g.a ärftliga faktorer eller finns det alltid en orsak som går att påverka?

-Ni som träffat hästar med låg stresströskel/nervositet och kommit tillrätta med det, kan ni dela med er av era erfarenheter? Vad berodde det på hos er häst?

- tror ni att detta är vanligt bland travare? Är era ridtravare lättstressade?

Nu har jag köpt lugnande örtblandning, som jag hoppas kommer ge lite resultat.. återstår att se… :)

- Har ni provat ge era hästar någon form av örtblanding eller fodertillskott, hjälpte det?

kallander
1

Min egen häst är ganska lugn men för ett tag sedan red jag ett fullblodssto som tidigare gått galopplöp. Hon var helt sönderstressad och gick bara lugnt om jag satt och sov när vi var ute. Höjde jag blicken för att titta på något (omedvetet, fortfarande "sovandes") så spände hon sig direkt och var beredd på att springa iväg. Henne kunde man inte hantera om man var stressad eller på dåligt humör men efter ett tag så gick det bättre.

Rider även ett annat fullblod med jämna mellanrum, som även han gått löp och tävlats i fälttävlan, vars ägare klagar på att han är hetsig. Hon köpte också något lugnande foder med örter i men helt ärligt så tycker jag att den hästen är så lugn och trygg att jag litar helt och fullt på honom, mer än min egen häst. Så jag tror att mycket sitter i våra egna huvuden, om vi spänner oss så är det väl klart att hästen gör det. Jag vet att hon sitter och håller in honom och oroar sig för att han ska sticka (vilket han gjort många gånger med henne) medans jag låter honom hålla ett behagligt tempo på helt långa tyglar även i galoppen och då håller han sig lugn.

Stress kan bero på så många olika faktorer och det är väldigt individuellt. Vissa hästar kanske reagerar starkt på fodret, understimulans, för mycket press, andra på att de inte trivs eller att de behöver en lugn och stabil ledare som håller koll på omgivningen. Sen är det säkert en hel del ärftligt också, det är ju inte för intet som man brukar anse fullbloden som hetsiga och man avlar ju faktiskt på den där nervigheten för att få fram bättre dressyrhästar.

Vad jag tror att man som ägare till en sådan stressad häst bör jobba mycket på att bygga upp hästens tillit, både till sig själv och sin ägare, och visa att hästen inte behöver hålla stenkoll på allt hela tiden.

Brollan1
0

KAn bara hålla med " kallander":s analys av stressiga hästar.

Tävlingshästar av typ varmblod och fullblod har ju avlats att ha tävlingsnerver och prestera på en nivå som vi som vardagsryttare sällan når. Detta gör att dom ofta är understimulerade rent fysiskt. När dom inte får utlopp för energin på något bra sätt så hittar dom på sina egna sätt att få utlopp för den. Om då ryttaren är nervös av sig så förstärker ryttaren hela situationen mångfallt och hästen får då en anledning att lätta på trycket rejält med kalabalik som följd.

Det är vi som ryttare som oftast ställer till det för hästarna bla genom att nonchalera hästarnas signaler över hur dom mår i den situatione som vi har försatt dom i  och att vi inte tar ner stressnivån genom fysiskt arbete på en bra nivå som passar hästen. Har vi inte tid/möjlighet/kunskap att göra det så skall vi inte skaffa en häst av "tävlingstyp".

Hästar har en grundpersonlighet som vi inte kan förändra, men vi kan förändra hur hästen får utlopp för sin personlighet, dvs styra energin till något bra i stället för att försöka hålla den inne. Innerst inne så vill vi ju att hästen går frammåt och inte står stilla, gör något med rörelsen i stället för att förhindra den så får både ryttare och häst utlopp för det som dom vill.

Hästar behöver disciplin och ramar som dom vet om och är lika från gång till gång, om förutsättningarna hela tiden förändras så blir hästarna osäkra över vad som gäller och tar då gärna över situationen med ofta otrevliga resultat. Detta gäller speciellt mäniskorna runt omkring hästen, om inte hästen kan lita på att vi alltid gör si eller så om det eller det händer så agerar den på eget bevåg i stället för att "rädda" sig själv.

Stressiga hästar kan reagera på att personer är för "stora" i deras språk mot dom och därigenom bli mera stressade, ibland kan "tvingande" metoder vara totalt missanpassade medan andra gånger så är det dom behöver så detta måste anpassas från fall till fall. I värsta fall ḱan det vara både och, då vandrar man på en mycket smal egg mellan för mycket och för lite och det är där känslan för hästen komme in.

Jag har alldrig träffat en medvetet elak häst ännu, bara hästar som har blivit så av det dom lärt sig genom det dom har upplevt. Det kanske finns elaka hästar men dom är nog rätt sällsynta och jag kommer väl att ångra att jag har den inställningen då jag träffar på en…..;-)

Kraftfoder behövs bara om hästen inte behåller hullet på enbart stråfoder, om kraftfoder måste till så är dom feta produkterna bättre än sockerprodukterna förrutom betfor som är bra.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

olympiathurfjell
0

- Orsaken är nog väldigt varierande. Men om hästen saknar tydligt ledarskap osv så är det såklart lättare att den stressar osv.

-Det är ju olika från ras till ras hur dem är avlade osv. En brukshäst är ju i regel lugnare än ett fullblod.

- Jag köpte min häst från travgymnasiet jag gick på Då var hon ett stresspaket, spräng över folk, klättrade på väggarna osv. Nu bor hon i ett litet stall med få människor hon känner igen, fasta rutiner och regler och hon har lugnat ner sig hur mycket som helst.

- Jag tor på mycket grovfoder så dem har något att pyssla med, kanske fri tillgång samt näst intill ingen kraft kan vara ett altidenativ?

Olympia Thurfjell

-olympiathurfjell.blogg.se

Zabbio
1

Jag tror att det är viktigt att nervösa hästar får möta mycket nya situationer på ett bra sätt.  Inte att man ska sätta en trafikrädd häst på mittlinjen mellan E6an, men  genom att ge dem tid och gradvis  vänja em vid nya situationer och saker kan de få bättre självförtroende. De behöver klara ut situationerna utan att bli för uppstressade, men man måste samtdigt utmana eras gränser lite.

Jag vet många som totalt isolerar sina stressade  hästar med fasta rutiner, samma utrustning, samma ridvägar osv.. och hästen verkar väl relativt lugn tills någon liten detalj blir annorlunda. Det liksom blåser upp allting - en ny sadel blir livsfarlig, 5 minuter för sent foder är katastrof, en ny kon  på ridbanan äter hästar osv. Jag tror att de hästarna klarat av sin stress mycket bättre om de fått arbeta med den. Låt konen på ridbanan vara kvar så att hästen märker att den inte bits.

Sen är det naturligtvis viktigt med motion i kroppen och sysselsättning i form av grovfoder, vilket för övrigt alla hästar behöver i stort sett dygnet runt för att inte få magsår. Konsekvens och en stabil attityd från ryttaren behöver jag väl knappt nämna?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.