Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett11-om-sajten
Läst 4978 ggr
[Zkold]
0

Artiklar?

Vad är ni medlemmar intresserade av att läsa om i kommande artiklar? kom gärna med förslag Skrattande

• Redigerat 2021-01-08 12:22 av Niklas
[Zkold]
0

putt

lennartsdotter
0

Kanske… vad som är farligt för hästen att äta på sommarbetet tex. Eller om myggmedel! Eller kanske om hjälptyglar.

Jag är ganska ny medlem så dettta kanske det redan finns artiklar om… vad vet jag?

Eve
0

Ja, tack för tipsen.. Det ska vi absolut slänga upp artiklar om (:

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Repoort
1

Hur det går till på en ridtravarutställning. Vad är det som bedöms? Hur visar man sin häst på bästa sätt?  + massa andra saker man ska tänka på. Så detaljrikt som möjligt.

Tin-Tin74
2

Jag tycker ni skriver kanon artiklar redan! Men varför inte "hemma hos reptage"?

Då och då kan ni be någon av medlemmarna att göra ett eget repotage om sig själv som denne sedan mailar till er sajt-värdar så ni kan lägga in dem.

Annars är det väll sånt som foder, utbildning, hälsovård osv.

En artikel om tömkörning/tömlongering skulle vara kanon! Har letat efter det bland alla möjliga "nättidningar" men hittar ingen.

Men som sagt ni gör det redan så bra! All heder åt er tjejer!!!

Repoort
1

En artikelserie om hur man stärker de olika gångarterna + en massa övningar

lennartsdotter
0

Bomövningar! Det kom jag på igår när jag skulle sova! *stolt*

Eller ett inlägg där folk kan beskriva roliga bomövningar eller annat kul! Det vore ju super inressant!

[Zkold]
1

#5 Funderar på ditt förslag faktiskt just nu! Att man då väljer kanske slumpvis av någon frivillig… lite intervjuer och sådär och mycket bilder… Vad skulle ni tycka om det? Och då kan man ju göra några uppföljare såklart om många vill vara med.Glad

Tin-Tin74
0

#8. Ja visst vore det kul att få ett "ansikte" på dem man skriver ihop med.!

Qmab
2

Jag skulle vilja se artiklar där hästarna används både till ridning men även till "det de är uppfödda att göra" - trava! Varför inte kombinera både dressyr med monté?

Monté är häftigt och enligt mig är det en STOR fördel om hästen är grundriden i dressyr för att fungera som en bra montéhäst.

Dessutom skulle det få alla som ser negativt på travet att kanske förstå att det inte är så illa som de tror? Jag tror det skulle vara riktigt intressant att se travet ur en "ridmänniskas" synvinkel - utan att peka finger åt varandra.

Jag tror att både travet och ridningen skulle må bra om man kunde använda sig av fördelarna på från den andra sidan.

//Ridtjej som sadlade om till travtjej med förkärlek till monté

Tin-Tin74
1

#10. Tycker jag är en jättebra idé!!! Ofta beror ju fördommar på okunskap. Det jag har sett när det gäller trav har jag inte gillat. Men jag kan ju haft oturen att se enbart det som varit dåligt. Det finns ju så många rötägg överallt!Cool

Qmab
1

#11 svårt att undvika rötägg, de finns överallt!! Flört
Travets "äldre skola" är tyvärr svår att ändra på. Men det finns massor av travstall som tagit in det bra från travet och "korsat" det med ridningen osv. Jag tycker det hela handlar om att ta "de bra bitarna" från alla olika typer av hanteringar och sätta ihop det till "sitt eget", det som fungerar för mig och mina hästar. Glad Jag menar - om det inte fungerar för mig, eller mina hästar, så kan jag ju lika gärna lägga ned hela verksamheten.

Kanske därför jag gillar travare, halvblod, fullblod, islänningar, araber, shetlandponies och flera andra raser! Skrattande

Tin-Tin74
0

JA! Precis! Det är som min lilla syster brukar säga:

"Ta en frukt av var sort som du gillar så får du den underbaraste Fruktsalladen du kan tänka dig!"

Sen är det ju tyvärr så att "rötäggen" är de man lägger märke till och bl a därför tycker jag att ett repotage om hur travet verkligen funkar vore bra så kanske fler fördommar försvinner… Äsch1 Vet inte hur jag ska förklara att jag menar men hoppas du förstår ändå!

Qmab
0

#13 Jepp, jag inbillar mig att jag förstår iaf! Skrattande

Mangis
0

Vill ni ha tips om ridtravarutställningar så kan jag bistå med artikel iaf. Hör av er i så fall. Jag har både hjälpt till att utarbeta Ridtravarförbundets TR och varit med och anordnat en del. Och visat lite.

[Zkold]
0

#15 Lät mkt bra tycker jag. Vad tycker Eve om saken?

mmiiaa
0

Jag kan tycka att det skulle vara nyttigt med  en artikel om hur men kör en trav häst, för det förklarar ju endel om varför hästen bara springer fortare ibörjan när du gjör en halvhalt och varför den "inte" kan böja sig i sidorna. m.m

Sen känner jag själv att det skulle vara lite kul med övningar som man kan använda för att befästa innerskjänkeln och ytterskjänkelns hjälper då men lätt snöar in på samma hela tiden .XD

Repoort
0

veckans medlem -ett repotage om en av medlemmarna och hur deras hästvecka varit

veckans ridtips - tips en övning eller ett tips på hur man kan förbättra sin ridning, ex. tips för att hålla skänklarna stilla, handen upprätt o.s.v

månadens/veckans  ridtravare - kanske kan slumpas fram, kort repotage med bild och text om hästen

sen ser man längre upp att Mangis erbjöd sig att skriva en artikel om hur det går till på en ridtravarutställning. Var det aldrig någon av sajtvärden/medarbetarna som tog kontakt med henne eller är det jag som har missat det?

kickan74
0

Hur man sköter om små sår och hur man sköter om Mugg(Min ena häst har fått mugg  och jag själv har fått så många tips hur man sköter om Mugg så jag är väldigt osäker vad som är rätt och fel.

Skulle bli jätte glad om ni skrev om  hur man sköter om små sår och MuggGladTack för en jätte bra sida/Cissi

lennartsdotter
0

Tips på bra tränare runt om i landet? :)

Mera övningar, foder artikel, artikel om sjukdomar och kanske om inridning/utbildning. :)

sthlmsjenna
0

en artikel om mugg är uppe nu

Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus. 

Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

emeliekarlssoonn
0

Jag tycker "hemma hos" reportage skulle vara superkul. :)
Så man får lite inblick av hur det ser ut hos andra ^^

Emelie89
0

Hur man formar och skolar om en travhäst i grunderna! :)

lennartsdotter
0

Vad en kilopraktor gör och hur man masserar sin häst… :) eller stetchar :)

sthlmsjenna
0

2 artiklar om stretching är uppe nu

[Zkold]
0

En artikel med en intervju av vinnaren från maskeradtävlingen är på G… med bilder och så :D

my-real-life
0

det skulle  vara  kul  om ni skrev en artikel om hur man hoppar in en ridtravare som aldrig hoppat …det skulle iaf jag uppskatta :)

BeatriceHolmberg
0

Har ni haft en artikel om det som #2 nämnde?
Annars så är det ju en lämplig tid nu - sommaren är ju snart här :)

Ryttarinnan
0

Jag tycker att det kan vara en god idé att ha olika säsongsbetonade reportage och artiklar. Det kanske ni redan har (herrejösses, jag är så dålig på att kolla mig för). Men som sagt, snart är betessäsongen här och då finns det ju alltid många frågor kring hur detta ska arrangeras (vad är ett bra bete, hur förbereder man sin häst för betet, vad ska man tänka på innan osv.). Sen kommer vi ju alla tillbaka till våra stall från betessäsongen och då kommer nya frågor upp; hur sätter jag igång min häst på bästa sätt efter semestern? hur kan jag variera min ridning på bästa sätt? osv.

Sen ett jättebra tips det där med hemma hos reportagen, jag tror att det skulle vara jättenyttigt för samtliga medlemmar att dra igång ett sådant projekt. Då lär vi känna varandra lite bakom skärmarna också.

Ha det gött!

sthlmsjenna
0

# artikel om betet har vi redan. Men jag kan alltid uppdatera den från förra året

Men bra idéer det andra var! Det ska vi fixa!

Zabbio
0

Kanske lite tips och instruktioner om Arbete vid hand?

Det är ju nyttig träning för att lära hästen bära en ryttare rätt och skola bl.a. trav osv från marken redan innan man sitter upp. (eller jäms med vanlig ridning förståss).

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Birke
0

#31 Skulle jag också vilja ha en artikel om!

HoRsE--LoVeR
0

Jag skulle vilja läsa om vart man kan hitta säkerhetsutrustning både till sig själv och hästen, så att man inte blir ruinerad på kuppen!

Hi, hi! Skrattande Tungan ute

Birke
0

#33 Artikel om prisvärda och roliga affärer/e-affärer vore kul ja :D

kaningodis
0

Skulle uppskatta om det kom fler artiklar med ridövningar.

Kastanjegårdens Kaniner

Likeabug
0

#8 jag ställer gärna upp :)

Lady-lisa
0

Ja olika bra ridövningar som stärker hästen i alla gångarter, övningar som mjukar upp hela hästen, balansövningar, muskelövningar, konditionsövningar, bomövningar, hoppövningar som gör hästen lugnare på hoppbanan kanske och dressyrövningar mm.. Glad

GBusiness
0

Bra dressyr och hoppövningar för travare som har svårt för galoppen och kominationer Glad

Tregly
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Många har ju problem med att deras ridtravare fortfarande har i sej den jättesnabba traven. (jag är inget undantag Oskyldig) Så kanske hur man får sin travare att sakta ner och kunna ställa sej i rätt form, dvs inte vara som ett S i halsen och skjuta in innerbogen. Då är jag ju inne lite på det där med stärkande övningar som stärker hästens gångarter och sånt där :)

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

smulan4125
0

Hemma hos verkar jättekul. Skrattande Skulle vara kul och följa några st i deras utvecklig, visst kan man följa vissa här o det gör man. Men ett längre om en eller två som innehåller tips och bilder, kanske film snuttar. Skulle vilja man kanske la upp det i landskap med, att man kunde se vilka som va från tex skåne. Det kanske inte är en artikel men man kunde gjort flikar här på denna sidan.

Mvh Heidi

[daanielah]
0

Jag skulle gärna vilja ha bra dressyrövningar och hoppbanor som stärker hästen (typ gymnastik hoppning!) :) Ni kanske även kan skriva nått om att bygga hinder? Visa hur man kan göra osv för antar att många som har ridtravare har dom ståendes i ett travstall där det oftast inte finns några hinder? :)

Även "hemma hos" tycker jag låter riktigt intressant :D

Tregly
0

Ja hemmagjorda hinder låter jättekul! Skrattande då kan jag ju själv bidra med en hindertyp… Stora oranga vägkonor med reflexer på som hinderstöd och sen diverse hemmagjorda bommar. :)

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

matolo
0

om bra frågor till besiktning och annat om besiktning skulle vara intresant

www.lollie.devote.se

Bunn
0

Har inte läst alla inlägg, men jag som nyligen har köpt min första häst har många frågor och funderingar kring både det ena och det andra så en artikel(serie?) om bett skulle jag tycka var intressant. Tex. Vad finns det för olika sorter, vilket bett används till vad? Vilka anses 'mjuka' och vilka är 'skarpa'. Hur påverkas hästen av de olika betten? Hur vet man vilken storlek man ska ha på bettet? Tjocklek? Material? Sadlar är också en intressant grej som i alla fall jag skulle vilja veta mer om. Hur ska sadeln sitta? Vilken storlek passar hästen bäst? Kan man hoppa i en dressyrsadel? Kan man rida dressyr i en westernsadel? Hur vet man om hästen har bred rygg? Hög manke, tex när det inte finns något att jämföra med? Har sett många inlägg ang bett och sadlar så en artikel om dessa ämnen skulle nog intressera fler än bara mig. Tack på förhand, MVH/Bunn

mikatherider
0

Har inte läst så många inlägg men någon skrev och bad om artikel ang stärkande övningar i skritt, trav och galopp! Håller fullkomligt med eftersom det är en stor del i omskolningen/ridningen på en ridtravare (:

"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living
"