Behöver hjälp
Hejsan
Jag har en 8a årig travare som fortfarande tävlar men jag har ridit in henne och har försökt att börja dressyr träna henne lite men jag har ett litet problem då hennes vänstersida är svagare än höger.
Hon blir lätt stressad i vänster varvet när jag försöker ställa henne och lägga volter..
Vet ej riktigt hur jag ska göra för att stärka hennes vänster sida mer?
Hon är väldigt lyhörd och lätt lärd dock stressad med hjälp medel så som martingal.
Några bra tips på hur jag ska göra?
Tacksam för svar
Om hon är stressad av martingalen så skulle jag ta bort den :) Innan jag skulle börja bygga muskler så hade jag bara sett till att få henne avslappnad när man är på banan. Ganska långa tyglar, precis så du han kontakt och så lägga mycket volter och serpentiner. Ju mer lösgjord hon blir desto lättare tror jag hon kommer kunna slappna av. Går hon med huvudet högt upp och spänner sig? Isf skulle jag tänka på att försöka sänka hennes huvud. Det hade jag börjat med. Sen när hon kan gå avslappnat skulle jag börja trava smått. Helst på stor volt då man har lättare att kontrollera hästen. Hur är hon i traven? Har du börjat med den än? :)
Never judge someone. You don't know their history.
Seriously, you don't!
Min häst var ett tag svag i vänster sida, och min dressyrtränare sa till mig att jag alltid skulle tänka på att ställa honom lite till höger i vänster varvet för att hjälpa honom. detta skulle jag fortsätta med tills han stärkt sig. testa det :)
läs mer här: http://www.hippson.se/fraga-experterna/expert-dressyr/pether_markne/hur-far-jag-min-hast-mer.htm