Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett06-dressyr
Läst 1737 ggr
sofka189
0

Tips på övningar efterfrågas:)

Hej!

Jag har börjat rida ännu en fd travare:)Trots att jag inte ridit henne så många gåner ännu så har jag märkt att denna fröken är väldigt sammarbetsvillig, kan skolorna och anstränger sig verkligen.  Men jag har ett problem med henne som även andra har känt; hon böjer väldigt lätt på nacken men går för böjd o har inget sug i bettet, o det är svårt att få henne att söka sig framåt - neråt.

Har Du några tips att dela med dig på hur på hur vi kan träna för att jag skall kunna få henne söka sig framåt- neråt samt få henne att inte gå överböjd.

[Emmzzah]
2

Hej! Jag har en ridtravare som oxå gärna inte söker sig neråt.
Men sen jag började med denna övning så söker han sig ofta neråt och ibland under längre stunder. Dock inte hela varv runt volten men vi jobbar på det!
Jag rider på en volt och håller ett stadigt tag i yttertygeln,(hyffsat kort, du märker nog vad som passar er) samtidigt som jag låter innertygeln hänga ganska mycket. (dvs denna ska va mycket lösare!)
Se till att du har händerna i "samma höjd" annars blir det cykelstyre!
Sedan använder jag skänklarna för att trycka å klämma lite så han förstår hur han ska böja sig. (runt min skänkel)
Jag använder innertygeln löst, och leder inåt samtidigt som jag trycker ut honom med innerskänkel.
Så han typ "formar sig" efter min skänkel.
Och efter ett tag börjar han söka stöd! Skrattande
I början är det lättast att gå på en volt i båda varven, sen kan man ta ett varv på stora fyrkantsspåret och försöka hålla i det hela tiden.
Ibland funkar det, och ibland inte!

Anna88
0

Jag har en slö travare, och för att få honom att söka sig neråt och framåt måste jag jobba mycket på volt och framförallt driva massor. Om intresset finns, skriver jag gärna om övningar som funkar för mig och min travare på bloggen.

Ta gärna en titt :)

www.jagoverleveralltutomdoden.blogg.se