Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett: 01-allmänt-om-ridtravare
Läst 1132 ggr
Messier
0

Hur hade ni gjort?!

Hur hade ni gjort?!

Din häst går tillsammans med 2 andra hästar (islandshästar, en val på 20 år en hingst på 1 år).

Hingsten biter din häst på benet så det blir sår och benen blir svullna. Hade ni satt er häst i egen hage tills hingsten blev kastrerad och lugnar sig? Eller låtit hästen gå tillsammans med hingsten och vallacken?

Hingsten gör även så på den andra vallacken och ibland (oftas) är 20 åringen såå fruktansvärt stel i bakbenen att han knappt kan gå!

Du kan inte sätta din häst tillsammans med de andra hästarna i stallet.

Hur hade ni gjort?!

Brollan1
1

Satt "antibit" på benlindor och låtit han bita och lära sig.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Kristall
3

Jag skulle ha bett att få ha min häst med 20-åringen och låtit hingsten gå själv, alternativt låtit min häst gå själv tills hingsten är kastrerad. Har jag hästen inackorderad så ska den inte behöva skadas för att andras hästar inte kan bete sig.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Emmma
0

De låter ju som den lille stackaren behöver en lekkompis i samma ålder. (1åringen alltså)
Skulle inte låtit min gå kvar om den får skador av det.

giffan
0

Här är det hingstarna som får egen hage när dom inte kan gå med andra utan skade risken blir för stor. Även hingsten är ju utsatt, för en vacker dag står inte dom äldre ut längre och då kan det smälla till ordentligt.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Zabbio
0

Hade nog testat med anti-bit benlindor. Om inte det funkat hade jag nog valt att ha hästen ensam.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

CelsiusT
0

Till en början så kan man ju prova med div olika anti-bit. MEN problemet är att unghästen är nog understimulerad och behöver en lekkompis, så även om den slutar bita i benen så kommer den börja hitt apå andra hyss. Har man tur så blir dm nya hyssen på något annat än ens egna häst, har man otur så kan det bli värre saker som händer.

Jag hade pratat med ägaren till unghingsten. Det finn smånga bra ställen man kan skicka iväg sin unghingst till där dom får gå i flock med flera andra unghingstar så dom kan få leka av sig på stora öppna ytor. Är det inte intressant så hade jag ändå bett ägaren till hingsten att ha sin hingst i en egen/annan hage än min häst. Hade det inte gått att lösa så min häst fick kompis utan att stå ihop med hingsten så hade jag ställt min häst i en egen hage där den kan se andra hästar (och gärna prata med andra hästar över staketet) tills dess att hingsten blir kastrerad (nu är det ju höst så troligtvis inte långt kvar till dess) och/eller att det blir någon annan förändring. Jag hade inte haft min häst ihop med någon annans häst om den skadar min.

Medarbetare på westernridning.ifokus