Vad använder ni för bett?
Vad använder ni för bett på er travare?
Själv provae jag idag ett tvådelat bett med parerstänger och han gick som en gud på det, dock inga bilder.
Men vad använder ni? :)
Jag använder oftast ett vanligt tredelat bett men eftersom han kan bli väldigt het rider vi ibland på ett ponnypelham utan kedja (har en sporr-rem ist) :)
<3 rids på ett Kimblewick just nu, och ägaren (är bara medryttare) rider honom oftast på ett pessoa, men vi ska troligtvis prova ett hackamore, då han gärna blir lite 'okänslig' när han verkligen vill springa :)

Min kallblodstravare har varit väldigt svår med bett - gillar inte delade bett överhuvudtaget.
Efter mycket trixande hit och dit med MÅNGA olika bett så går han riktigt bra på ett rakt oledat Kimblewick. Har även haft ett rakt oledat pelham som också var superbra till honom. Brukar skifta.
Rider på ett redelat bett med "D-ringar". http://www.hooks.se/product.aspx?productid=500066&deptid=92&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC
funkar sktibra! :)
Jag har ett tredelat D-ring samnt 3delat Pessoa när jag rider. har vanligt tvådelat travbett när jag kör..
Rider med repgrimma och tvådelat bett. Kör med ett liverpoolbett.
Jag rider med ett 3 delat med lite tungfrihet:)
http://www.hooks.se/product.aspx?productid=500336&deptid=92&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC
skulle behöva mer tungfrihet för han lägger alltid över tungan, även om jag har achenrem ;)
#8 Du har inte bettet sittande får långt ner då?
Medarbetare på westernridning.ifokus
jo det kankse jag har, men med detta bettet så blev det mycket bättre. tandläkaren har gett oss i stallet rådet att ha ett lite mindre bett sittandes längre ner, och detta funkar jätte bra. men han rör jätte mycket med tungan ändå =)
Har kollat min grabb i munnen, och han har uppkommande vargtänder, därav att han tuggar så och blir så irriterad när man rider för att han får ont, rider just nu alltså med ett hackamore, som han trivs super med ;)
När jag köpte honom fick jag emd et tredelat med lösa runda ringar, sen provade jag ju ett tvådelat med parerstänger som jag skrev i första, men ja, han får ju ont den stackarn.
Slänger in en bild på honom så får ni se honom ;) Här med hackamore ;)
Har precis köpt ett 3-delat som jag andvänder i paddocken och vid uteritter får han ha gummipelham med kedja då han stack mycket innan men börjar blir mycket bättre nu så han får nog ha det 3-delade ute snart också! :)
Rider min galenpanna på ett vanligt hederligt tredelat, hoppade visserligen upp på henne så sent som igår och red henne med kapsonen, vilket förvånade mig med att fungera bättre än sidepullen som jag har använt lite då och då, men inte alltför ofta då hon inte riktigt förstått att man ska gå undan för tryck o.s.v. Men sen blir ju kapsonen en aning tydligare då den är både bredare och gissningsvis ger hårdare tryck, vilket jag antar inte är nyttigt i längden, men jag vet inte riktigt. :)

Växlar mellan ett Nova bett, ett vanligt rakt och ett gummipelham.
Försöker alltid ha så milda bett som möjligt, men hon kan bli ganska stark samtidigt som hon är en känslig häst.
Pelham funkar super då ja hon lyssnar på minsta lilla, vilket gör att ja istället kan rida med väldigt mjuk hand men försöker inte ha det så ofta.
Så växlar lite beroende på vad vi ska göra.
Jag växlar mellan ett tvådelat D-ringsbett med rullar som rör sig och ett vanligt hackamore :) Rider dock aldrig ut med hackamoret, vill då hellre ha det tvådelade men rider oftast med långa tyglar utomhus.

Den ena varvar jag med kimblewick, rakt och ett vanligt tredelat. Den andra hästen rids med tredelat eller rakt bett.
Har oftast en 3-delad bridong med fasta ringar.
Hej!
jag har ett 3delat bett på min toker :) Men är nu ute efter något nytt då jag inte tycker han lyssnar särskilt bra med det bettet, han blir så exhalterad och vill iväg, och då slår han av, och reagerar inte alls på mina tygeltag….
Någon som har något tips? Vore underbart :)
Rider på tre delat äpplebett. Funkar skitbra. Men på jakter och så får jag ha ett pelham med kedja,, annars går hon inte att hålla :P Kastar in en bild på min stjärna =)
Från Marika och hennes bästa vänner =)
Gå in på www.halfwayhome.se och hjälp oss att hjälpa hemlösa hundar. Ange referens Marika Norrman.
Varierar mellan repgrimma, hackamore och novabett 
Jag rider min hetsporre på tvådelat kimblewick eller ett tredelat äppelbett. Min foderponny som visserligen inte är någon traver går på raka äppelbett, ett vanligt och ett pelham.
Jag rider med ett vanligt tre delatt bett för det fungerar ju så länge hästen är mjuk och fin i munnen!
www.lollie.devote.se

Har nyligt beställt ett sidepull på nätet så jag ser mycket fram emot att börja rida min pärla med detta
Rider på ett tredelat tränsbett av en lite smalare variant då han inte gillar tjocka bett. Använder mig dock inte så mycket av tyglarna då han är extremt känslig och går bättre på sits och rösthjälper. Han kan t ex höger och vänster på röstkomando och spinning på skänkelhjälper.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
varför man inte vill använda pessoa!!! http://stallkompisarna.bloggplatsen.se/2012/04/21/7781484-pessoabett/
kommer aldrig använda det bettet efter att ha läst denna text!

På nordisen är det främst rakt med rörliga ringar och hack, ibland grimma/remont med tyglar eller 2-delat. Har även 2delat pelham till honom, men undviker skarpa bett och försöker hålla honom mjuk i munnen.
På varmblodet är det remont med tyglar eller hack som gäller. Ska även försöka lära henne att lyssna på halsring:)
3-delat gummibett med äppelsmak och fasta ringar
Har testat det msta men just nu är det ett tunnt tvådelat med sötmalm. Det är lite böjt så att det inte kan bilda någon spets i gomtaket och sma eftersom han har en ganska liten mun och tjocka bett kan han inte stänga munnen om alls. Så smala bett är bekvämare :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Bara tips Ni som använder tredelat gummibett:
Har absolut inget emot bettet men när jag hade de på min D-ponny visade det sig att de nöp henne i munnen och så fort hästen bet eller annat i det blev det vassa kanter som också skapade obehag. Bytte då till rak gummistång och det blev mycket bättre.
Ni behöver inte springa och byta bett för om de känns bra är det säkert så också. Vill bara berätta mina erfarenheter :) Håll koll på bettet så det inte bli vassa kanter :D
MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"
Uppdaterar lite på vilket bett jag använder, har skolat in henne på stångbett numera. Hade först ett tvådelat stångbett, men hon var inte riktigt nöjd, och när hon fick för sig att dra och man tog lite för mycket i henne så smällde bettet upp i gommen på henne, vilket inte heller uppskattades såklart. Det blev ett ganska snabbt byte till ett rakt bett, dock var det fasta skänklar på detta, vilket jag efter bara en ridtur upptäckte att det var ju inte så himla praktiskt, man bryter ju av käken på hästen om man ska ta ett ledande tygeltag utåt..
Nu har jag i alla fall ett "Shank snaffle bit", alltså i stort sett ett tvådelat stångbett med en kopparrulle i mitten som, om jag förstått det rätt, gör att hästen inte kan klämma sig, får lite mer tungfrihet och gör att bettet fungerar som ett rörligt men rakt bett. Detta trivs nu Flisan med väldigt bra, dessutom är bettet snyggt också, vilket är en bonus! Dock rider jag henne fortfarande varierande på det tredelade och ett jaktkandar, beroende på vad vi ska göra för något och hur hon känns, hon verkar trivas med raka bett. Har dock inte använt hävstångseffekten på jaktkandaret.
Vi hade tidigare ett vanligt tredelat med lösa ringar, men jag ville på skoj pröva hackamore och fröken gillade det väldigt mycket. Tidigare hade hon bl.a. svårt att balansera utför i backar men av det finns inget kvar. Hon har dessutom väldigt liten mun så jag undrade ibland hur bettet egentligen låg.
Nu är det med andra ord bara att skola in oss båda på hacket. 
Mitt ponnysto brukade jag oftast rida med repgrimma på då det var det hon fungerade bäst på. Annars varierade jag mellan rakt eggbett, tvådelat eggbett och tredelat eggbett. Det tvådelade var det hon trivdes och gick bäst på.
Nu har jag dock inte ridit henne på nästan ett halvår pga skada.
Min andra häst, en varmblodstravare går som bäst på hackamore. Men jag har även varierat lite med novabett, rakt eggbett, tredelat bridong och rakt apple mouth. Jag har fått känslan av att det då är det raka bettet hon trivs bäst bäst på, och sen det tredelade. Novabettet och apple mouth bettet är hon inte lika förtjust i, jag misstänker att hon tycker dom betten är för tjocka.