Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett19-galoppera-på-ridtravare
Läst 1625 ggr
olympiathurfjell
0

Sätta galoppen!

Tjenare!

Jag har ett litet "problem" med mitt varmblod. Hon är väldigt travsäker! När jag försöker få henne i galopp så samlar jag ihop henne och ställer henne och försöker sen öka försiktigt. Men antingen så springer hon i sidled eller drar iväg i full kareta. Någon som har några bra tips?

Olympia Thurfjell

-olympiathurfjell.blogg.se

JohannaReno
2

Min var också jätte travsäker!! höll på jätte länge, och en dag släppte det, en kompis galopperade iväg och jag kände att han blev lite studsig, bad henne göra så igen när det kom en sväng, och då fatta jag, han tog kanske bara några galoppsteg men jag lixom typ skrek " ååååååååååhhh duktig killee" och berömde han säkert 5 min efteråt, och sen galopperade vi alltid på det stället i skogen, la galopp fattningen på samma ställe och tillslut kunde vi även fatta galopp på andra ställen också. nu går han samlad galopp i ridhus och fattar utan problem överallt :)

olympiathurfjell
0

Okey tack för tipset :)

Olympia Thurfjell

Zabbio
0

Försök att ta galoppen från en sluta? :)

Galoppbommar och röst kommando är också ett tips som kan funka.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

olympiathurfjell
0

Okey tack :)

Olympia Thurfjell

Brollan1
0

Trava hästen på en stor volt och när den är mjuk och lugn så fattar du galopp ut ur volten. Går lika bra med att fatts galopp ut ur en hörnpassering. Fördelen med volten är att du kan bestämma när som helst på cirkeln var du vill fatta galoppen medan hörnet bestämmar det åt dig annars. Detta är samma som " Zabbio " skriver om galopp från sluta.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

olympiathurfjell
0

Tack :)

Olympia Thurfjell

Messier
0

Jag har haft samma med min travare. Första gången jag testade galoppen så gjorde jag det i en backe först så ville han köra travtraven. Men då saktade jag av och gjorde om skänklen. Och efter ett par gånger så blev de till sist galopp.

Det gick även väldigt fort för han med men min tränare sa att de kan behöva ha lite mer fart för att orka bära sig i galoppen.

Idag håller jag på att lära han (oss) att galoppera på en volt inne i paddocken. Det tar sin lilla tid. Men det går. =)

olympiathurfjell
0

Tack för hjälpen

Olympia Thurfjell