Vilken sadel?
När jag köpte min ena häst för ett par månader sedan så fick jag inte med något mer än en grimma. Efter en hel del barbackaridning så har jag nu börjat få ihop pengar till en sadel. Jag sneglar på en begagnad star-trekk (bomlös) dressyr och en thorowgood (bom) sadel.
Men jag har fått höra både bra och dåliga saker om både bomlöst och bomsadel.
En bomsadel ska tydligen fördela trycket jämt, men den ska däremot ge sämre rörelsefrihet då den inte följer med och formar sig när hästen rör sig.
En bomlös sadel ska ge mer rörelsefrihet och ge hästen plats att bygga muskler, men den ska tydligen ge väldigt hög punktbelastning som kan skada hästen i längden.
Finns det ingen lite billigare sadel som både kan följa med hästen i rörelse och fördela trycket jämt?
Om inte, vad skulle ni välja för sadel, en star trekk eller en thorowgood? Har ni kansken några egna erfarenter av dessa sadlar? Tacksam för svar!
Kolla vad som ligger bäst på hästen. Jag har en throwgood till mitt varmblod och den kan jag varmt rekomendera. Den sitter bra på min häst och är hur bekväm som helst
Jag har en KenTaur till min häst, ca 1 gång om året har vi en väldigt duktig sadelmakare ute som gör om sadeln efter min häst om så behövs. Personligen hade jag föredragit en sadel med bom, de går ju dessutom ändra om du köper en som går stoppa om :)
Jag köpte en begagnad prestige golden star till min häst. köpte den iof av en kompis för kompis pris, men visst finns det många billiga begagnade fina lädersadlar på hästnet eller blocket. kolla där!! :)
Star trekk är en väldigt bra typ av bomlöst. Man ska inte jämföra den med soffkuddemodellerna.
En sadel som ger punkttryck låter inte hästen muskla sig jämnt, så om din häst bygger muskler jämnt över ryggen med din sadel, så ligger den troligtvis bra.
Jag har själv havt en ST espaniola. Se till att koppjärnet är rätt ara. Och om din häst har en väääldigt svängd rygg kan star trekken vara för rak. Den är bomlös men stabil så den böjer sig inte hur mycket som helst. Egentligen är det en läderboms-sadel och inte en bomlös, om man ska vara korrekt. Har din häst hög manke kan ett par kilpaneler vara bra, finns att köpa och läggs mellan de vanliga panelerna och sadeln.
Chezz iberico är en väldigt billig bomlös sadel som också är bra i konstruktionen. Däremot är kvaliteten väldigt dålig, den håller inte länge och den behöver ridas in en bra stund innan den är bekväm, är min erfarenhet. Men den var uppskattad av hästen under den tid jag använde den.
Jag har ingen erfarenhet av en throwgood. Men passar den så är det säkert en bra sadel.
Jag hade valt en star trekk :P
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Om den bomlösa är uppbyggd som en sadelm med bom med tunnel så är det helt okej, det är dom bomlösa utan tunnel som du ska passa dig för eftersom dom trycker. Lycka till!