Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett18-träning
Läst 1599 ggr
[sandrakollberg]
0

Börjar rida min travare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Min travare har nu gjort sitt på travbanan. Så jag hade tänkt börja göra honom lite mer lättriden. Med andra ord, jag ska göra honom till en ridtravare!

Så har ni lite tips hur man kan börja? Gärna steg för steg :)

Om det kanske hjälper kan jag säga lite mer kan jag säga lite mer saker om hur han är just nu att rida osv :)

olympiathurfjell
0

Det bror ju på hur han är från början. Min häst hade noll koll på hennes fötter och hade typ aldrig sett en sten så jag rider mycket i skogen så hon får lära sig vart hon har kropp och ben. Det är verkligen skitbra!

Olympia Thurfjell

-olympiathurfjell.blogg.se

[sandrakollberg]
0

Han är het och så fort man travar och när han kommer upp i puls lite lir han stissig och rktigt het… Så va han att köra ocksånär han inte har tävat.. Han va lumpi när vi fick honom men han har vart riden har det mest i skogen så han är inte såå himla klumpig nu och rädd har han nog aldrig riktigt vart på det sättet :)

liljestrom
0

Rid övergångar, skritt-trav-skritt-trav, är det bästa tips jag kan ge dig för en häst som är het. Låt honom bara trava några få steg innan du bryter av till skritt igen så han inte hinner dra iväg :) Lycka till!

/Lisa, http://gentleseat.blogg.se

[sandrakollberg]
0

Ska pröva det! Hade tänkt att rida idag. Testar det då! Säger till hur det gick(om ni nu vill veta) :)

Tusen
2

Är hästen riktigt het (som en av våra var i början) så kan man t.o.m. träna skritten enbart. Vi gjorde så att hon fick skritta lugnt i 3 månader (hon var väldigt stressad) och så fort hon började takta eller smygöka, gjorde vi halt. Hon var urarg i början men till slut fattade hon vad vi ville. Vi red mycket ute i skogen så hon fick anna t att tänka på istället för att rusa iväg. Hon fick lära sig att lyfta på fötterna och gå runt träd för att göra henne mjuk i sidorna.

När skritten satt gick vi över till trav-skritt osv. Kravet var hela tiden att hon skulle hålla sig lugn. Annars fick hon stå still.

Efter någon månad kunde vi börja med galoppfattningar och lite hoppträning på mycket låga hinder.

Lite tips bara på hur vi gjorde.Glad

[sandrakollberg]
0

Tänkte också på det där med skritt! Skulle gjort så idag men det blev inte av eftersom jag kom hem så sent men jag ska testa allt ni säger för att se om det funkar :)

tesslan
1

Något jag rekomenderar är att börja med är att jobba med din häst från marken, min travare är oxå stissig och stressar lätt upp sig. Men genom att jag började med NH(natural horsemanship) så kan jag stoppa henne när hon stressar upp sig. Att börja med det och sedan ta det upp på härstryggen är något jag rekomenderar skarpt:)

Brollan1
0

"Tusen ":s inlägg är riktigt bra, speciellt serpentiner runt träd och andra föremål gör att hästen (och ryttaren) får något att inrikta sin energi mot. Ett förslag är att om du har några stolpar i linje så rid slalom runt dom, det gör underverk för smidigheten.

Jobba in "one rein stop" på hästen så har du alltid en stopp att ta till, och har du gjort det rätt så lugnar det ner hästen ochså när man gör den.

Travare är alltid tömkörda, utnyttja detta att träna in hjälperna från marken innan ni behöver dom i sadeln.

Ta det lugnt med galoppen, den kommer automagiskt när hästen är lugnoch har förtroende för ryttaren. Lycka till

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Zabbio
0

Jobba mycket skritt i början - öka och minska skritten, flytta bogen för överskänkeln, serpentiden, åttor osv är alltid bra att rida, men se till att hästen lyssnar in dig och inte bara rusar igenom övningarna :)

Ut i skog och mark är aldrig fel och man kan tex flytta bogen eller ''rida hörn'' i sick-sack över vägen när det finns platts :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.