Ni som hoppar..
Hur länge hoppade ni låga hinder innan ni började höja sakta men säkert? :) Jag och min kompis har börjat hoppa med en av våra skötarhästar, han KAN hoppa när han väl vill. Senaste passet verkade det som om han tyckte det var hur roligt som helst. Men hur ska vi göra för att han ska förstå att det är roligt hela tiden? ;) Vi ska hoppa idag, så ni kanske har några roliga övningar man kan träna? :) Tacksam för snabba och bra svar :)
Kraam från Ryttarensofia!
Hoppa inte för många hinder på en gång. studds brukar vissa tycka e roligt.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Tror inte det finns nåt enkelt svar, väldigt individuellt från häst till häst.
Men som i all annan ridning- se till att det händer nånting hela tiden så man inte bara nöter på varv efter varv på ridbanan. volter, slalom, cavaletti och tempoväxlingar. Löshoppning ?
Min häst hoppade jag rätt högt tidigt eftersom hon inte alls ville lyfta fötterna på småhinder. löshoppade dock bara eftersom hon har rätt dålig balans under ryttare, det var mest för att variera träningen. :) och jag hade en erfaren "stab" med mey 
Kanske ta nån lektion och få lite tips på hur ni ska göra med just den här hästen. alla är jue olika :)
Jag håller med #2 det är väldigt individuellt. Jag har sett fördelen med att låta unghästarna hoppa mycket ute i naturen efter att de först hoppat lite småhinder på banan (så gjorde jag med mitt varmblod med). Då får hästen ofta mer framåtanda av sig själv och har oftast större utrymme än på en bana eller i ett ridhus.
Jag är inte förtjust i löshoppning, möjligen lite med unghästarna men ej med de äldre om de kan hoppa. Men det är ju individuellt vad man tycker
Jag hoppade i ca ett halvår 50-60 cm för att höja hans självförtroende. höjde sedan, och efter ett par månader kom vi fel i en kombination, avståndet stämde inte för honom, vilket gjorde han rädd och vi fick börja om på låga hinder för att göra det roligt igen, och nu är vi tillbaka på 1m.
kan rekomendera er att om ni hoppar i galopp, försök att komma rätt. Oftast så är är det väl roligast för en travare att hoppa i trav då dom känner sig säkrare, och samtidigt så känns det säkert för en själv, slippa vara rädd att komma fel. Tänk på att komma i samlad trav så att dom hinner hoppa upp sig, blir lätt flakt och riviningar i slängtrav. annars kan jag ju rekomendera att galoppera mot upphöjda bommar för att öva på avstånd, och att komma helt rätt i galoppen :) så länge det går felfritt och dom inte blir rädda så tror jag hästarna tycker det är super kul!
Lycka till, det är himla roligt när man ser resultat :)