Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett: 01-allmänt-om-ridtravare
Läst 1256 ggr
Wisby9211
0

Ridtravare + Distansritt

Har ni ridit Distansritt med era travare? Har hört att dom ska vara jätte bra! Då dom är lätta att få ner i puls och hårda hovar.

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

giffan
0

Jag har inte ridit själv, men min häst har startat i en CR.

Om man har en som är lågpulsad så brukar dom passa bra till distans. Men det gäller ju att dom är hållbara och reglerbara oxå.

Min var bra lågpulsad och klarade CR på en bra tid, på låg puls. Men mentalt skulle hanbehövt mera träning om man skulle fortsätta tävla med honom. Just att gå ett par mil, vila 20-30 min och sen ut igen… det klarar inte alla.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Wisby9211
0

Nej precis man måste ju kolla på hästen hur mycket den orkar och klarar av!

Wisby9211
0

En uthållig och låg pulsad häst behövs

AmazingS
2

Jag tävlar just nu 80 km(msv) på min travare som gör sin andra säsong. Upp till 80 km är travare väldigt vanligare och sen finns det ett mindre gäng som tävlar högre.

Om hästen blir en bra distanshäst beror väldigt mycket på hur den tar allt runt omkring då den måste kunna varva ner, äta, dricka och vila när tillfälle ges och samtidigt ha viljan att gå långt.Rasen är egentligen mindre betydande, ff i låga klasser även om.en lätt häst som har lätt att göra sig av med värme och rör sig ekonomiskt kommer att ha lättare för sig att gå långt och snabbt rent fysiskt.

Travare är oftast tränade sedan ung ålder och får en bra grundkondis och ofta är de vana med väldigt mycket och det gör dom till bra distanshästar men det finns ju även vissa nackdelar om en häst har för mycket tävlingsskalle och blir jobbig och stressad att rida.

Lågpulsad är ofta en fördel, ju mindre tid som behövs till att pulsa ner desto kortare tävlingstid men det är mer värdefullt när det kommer till ordentlig tävling och längre sträckor.En häst med högre grundpuls men som tar saker och ting med ro pulsar ju oftast bättre än en med låg grundpuls som stressar upp sig, en stressad häst är väldigt svår att få ner i puls!

Http://teamkarlsson.blogg.se - min blogg om just distans på varmblod:)

Besök gärna min blogg: http://teamkarlsson.blogg.se

Wisby9211
0

Tack för bra skrivet, har kontaktat många tränare här på ön för vidare information men det är alltid roligt att höra!
Men innan det blir nån tävlning för mig måste jag ta grönt kort, nån som vet vad det kostar?

CelsiusT
0

Jag har hört att distansritter oftast rids mestadels i galopp? Vilken gångart väljer du på travaren?

Medarbetare på westernridning.ifokus

AmazingS
0

Det optimala är ju att variera för att växla muskelarbetet men jag har travat runt 8 mil utan problem. När man kommer upp och tävlar i höga tempon så är det skonsammare att galoppera för att få upp tempot än att trava fort men då får man även tänka på att många distanshästar är araber som oftast har lättare för galoppen, min arab har t.ex. nästan samma pulsvärden i galopp som trav.

En travare travar ju väldigt ofta snabbare och mer vägvinnande än araben även om den joggar för den i ett lagom tempo och på så viss kan hålla ett hyffsat medeltempo trots enbart trav men ska man upp på 18 km/h så måste ju galoppen funka men då handlar det om ren tävlingsnivå och elitryttare.

Besök gärna min blogg: http://teamkarlsson.blogg.se

Wisby9211
0

Jo man får ju gå träningar så att galoppen sitter till 110 % så att hästen får det lättare för sig!

matolo
0

Jaa det fungerar så bra , min förra häst har ändast gått på distans och han e 23

www.lollie.devote.se

Wisby9211
0

Vad roligt att höra :)