Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett01-allmänt-om-ridtravare
Läst 2710 ggr
[akumas7]
1

Travare

Hej Hej.

Jag undrar lite saker angående ridtravare eller travare i allmänhet.

Jag har börjat i tankarna på att köpa häst, ibörjan tänkte jag eng. fullblod eller arab då jag vill tävla lite i galopp och distans. Men då jag för 2år sedan blev sköttare på 2st travare, den ena hellt underbar och litade på mig till hundra procent. Han var 24år gammal, inte het, inte skuttig 'bockar eller stegrar', han var snabb som satan men han sprang bara på om jag sa att han fick det. 'om det inte fanns någon annan häst med i bilden då var jag tvungen att hälla avstånd så att tävlings känslorna inte bröt ut'. Han tävlades tills han var 12år gammal och han var en mycket duktig häst. Tävlings känslorna slog dock in ibland i alla fall och då kunde jag inte hålla honom, men annars utöver det så var han en underbar häst.

Sedan fick jag rida en till av ägarens hästar för att han tyckte att jag var så duktig och då fick jag en till av hans travare. 'han hade dock bara travare, han hade även 2st tävlings travare som det går säder för'.

Men i alla fall så fick jag rida en av hans andra hästar, den var inte alls lika snäll. Han bet efter mig när jag kratsade hovarna. Han bet efter mig när jag borstade honom. Han ville inte stå stilla när man höl på med honom och när man red honom var han ett helveta, räd för sin egen skuga. Viftade han på svansen blev han livräd av ljudet :S Han var dock inte alls så här när ägaren höl på med honom, han stog helt stilla när han blev ahnterad, han var aldrig räd för någonting när han blev riden så jag antar att det enbart handlade om respekt.

Hur som hällst så är jag i tankarna på att skaffa häst och funderar lite på travare då jag är intresserad av distans ridning och funderar på att skola hästen i western kanske lite reining och trail eller något liknande. Jag vill dock ha en snabbhäst som inte tar bettet och stiker. Då kan man ju inte tävla i distans om hästen kör slut på sig på en gång. Jag undrar om det är svårt att hita en travare som inte är het och har nerverna på utsidan utan en häst som har en fungerande spak och fungerande skänklar. En känslig häst går jätte bra men den får apsolut inte vara het. Vad tror ni om det eller ska jag hällre ta ett fullblod? Jag gillar ju travare men av 4st som jag har ridit är det en som är som jag vill ha den. Deta kanske låter konstigt men jag vill ha en lite tryggare häst då jag inte har ridit aktivet sedan 7år tillbacka. Då tävlade jag och så men efter det var det 2år sedan jag red och då hade jag tapat så mycket och jag red bara travarna i skogen och jag tränade inte hästarna i dressyr eller på tygeln för jag måde inte så bra då så hästanra var en trevlig omväxling bara.

Kan även tänka mig att tävla inom monte :)

Hällsningar

Brollan1
0

Är det någe fel på en arab? Speciellt om du vill tävla distans.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

giffan
0

Travare har för det mesta en bra grund för distans, Har själv en som gått en CR.

Självklart finns det travare med både start och stopp på… Min va riktigt mjuk i munnen och super trevlig.

Synd du inte letade häst då jag letade hem till honom, ville gärna ha ut han till distans.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

liljestrom
0

Tror att det är bättre att gå på individ än ras! Du skriver att du inte vill ha en nervös häst, fullblod kan ju verkligen vara heta och ha nerverna utanpå skinnet, likväl som en travare kan, och vilken häst som helst för den delen.. Är svårt att kategorisera beteende utefter ras, så klokast är att provrida de du fastnar för oavsett ras, och sedan bestämma dig!

Sen har du många olika saker du vill tävla, galopp och distans kanske arab passar bättre, men till monté kanske en travare passar bättre.. Så gå på känsla och individ så blir det nog bra!

Lycka till!

/Lisa, http://gentleseat.blogg.se

Brollan1
0

Hm ja en arab på montebana det skulle jag vilja se. ;-)

Och det är väl mera upp till individen vilket temparent dom har men ochså hur vi rider och behandlar dom. Det finns ett uttryck "en modig ryttare får en modig häst" som stämmer rätt bra.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Zabbio
0

Min häst är kanske lite  nervig ibland (har ex.vis aldrig fåt honom helt trafiksäker, men har inte jobbat mycket på det heller), men aldrig att han tar bettet och sticker.

Dessutom har  han en trevlig tölt som han kan jobba på bra och enkelt i, inte helt fel om man vill rida långt i hyfsat tempo :) Men den måste naturligtvis kolas och tränas precs som alla gångarter.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zaphix
0

Varmblodet jag red innan var inte så snabb i ridningen, rätt lat. Han tog aldrig bettet och har definitivt inte nerverna på utsidan. Han är en mycket trevlig häst. :)

Dock så verkar det som att varmbloden blir trasiga rätt snabbt, de blir inte så gamla helt enkelt. Vet inte hur det ligger till med fullbloden där, iaf inte om de gått löp..

Har en kallblodstravare nu, han hade inte fungerat till distans. Han föredrar att stå stilla framför att röra på sig. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

matolo
1

Jag tycker lugnt att du ska ha en travare, dem e så sociala och personliga , dem är oftast väldigt snabba och blir hyggligt gamla, fullbloden tycker jag mest är heta och har lätt för att få skador  elr det kanske bara är som jag har för mig jag har själv aldrig ridit fullblod men travare kan jag lungt rekomendera !Glad

LYCKA TILL!

//matilda

www.lollie.devote.se