Ridtravare + dressyr?
Jag hittar inge bra filmer på vbl som går dressyr, dem jag hittar verkar hästarna "svajiga" eller jobba emot handen/bettet, vill se en film på en snyggt dressyr ridning på en travare, mjukt, balanserat och flyt i ridningen, i form. Ska gå lika bra som en vanlig dressyr häst.
Någon som har en film som dem hittat eller kanske på sin egen häst?

En sak jag stör mig på. Trots att vi är inne på detta "fördomsfulla forum" så pratar alla fortfarande om "ridtravare" och "vanliga hästar."
Ett varmblod är enligt mig en vanlig häst. Som kanske inte ens är körd någongång.
En "ridtravare" är en vanlig häst men en föredetta travhäst.
#0 Jag förstår hur du menar och peekar inte dig peronligen :) Men det är en sak jag stört mig på här ett tag. Att vissa personer är så aggressiva vad det gäller att försvara sina ridtravare. Pratar hela tiden om att dem också kan hoppa osv. Ja det vet vi väll att dem kan. Vad är problemet här? Ni pratar om era ridtravare precis som alla andra fördomsfulla personer egentligen.
#1 det finns ridponny (connemara, svensk ridponny, Holländsk ridponny, osv), ridhäst (halvblod, hannoveranare, osv), kallblod (nordvsnek, kalldlblods travare,dölehäst, finsk kalllbod, osv) och sen dem specifika raserna fjording, islandshäst, vbl, osv.
Och det enda som skilljer vbl från andra hästar är att vbl-folk blir arga när man skiljer på dem, om jag tex hade sagt "kan jag få se en film på en fjording om går lika bra i dressyr som en ridhäst?" hade ingen reagerat.
Det enda är att alla travar folk reagerar så skarpt, det är som om dem inte vill inse att deras ras är lite speciell och skiljer sig från ridhästarna på samma sätt som en islandshäst?
vbl är enligt mig såna som går trav eller rids, det är liksom en ras.
Rid travare är en travare som rids, kan kalla den ridhäst om man så vill, men då detta forum heter Ridtravare.ifokus borde väl folk inte regaera? :P
Sen vet jag att jag måste jobba mer med min travare i dressyr än min kompis med sitt halvblod då min häst har en annan kropps typ och är avlad för ett annat jobb, han kan gå lika bra som hennes häst i både dressyr och hoppning, han kan t.o.m gå bättre, allt beror på individ på hästen ;)
Och ja jag hör allt om dessa duktiga travare som går i dressyr och hoppning, men har aldrig sett nåt och skulle därför vilja se film på det :)
Mitt vbl är tyvärr lite "mupp", så går inte snyggt i dressyr men vi tränar flitigt i det, och har ännu bara löshoppats ;)
Och ang namn ridtraravre, travare, vbl osv, kärt barn har många namn ;)
Sluta ta åt dig och var STOLT ist :D

Jag tar inte åt mig :D var inte så jag menade, jag riktade mot att jag var så less på att alla tar åt sig så jag menade inte så ;)
är så less på alla "ridtravare kan hoppa" osv, osv :P Du förstår mig säkert.
Jag vill använda mina varmblod till trav och bara skogsmulle så jag är inte den som tar åt mig så som vissa "ridfolk" som har en fd travare :P
Menade att vissa folk här inne borde sluta vara så inbitna i att ridtravare kan lika bra som andra hästar osv. Dem kan. Men kanske inte alltid lika bra. För det är ju som du säger ..Dem är avlade för trav ingenting annat :P
#3 ja men jag vill se filmer på dem som lyckats bli bra ;) när min gubbe är på humör kan han göra ett snyggt LC program i form (ej galoppen) och ser riktigt proffsigt ut, dock är han inte alltd på humör och krävs ganska mycket jobb (=inget smidigt flyt)
Men vi jobbar pått ;)

Förstår det :)
Ja klart dem kan om man tränar dem för det :)
Tror också att varmblod som aldrig blivit körda eller travtränade har lättare för att bli ridhästar :)

Nej precis och sen har dem inte fått musklerna som dem måste ha för att gå fort på travet

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Finns många fina om man kollar you tube. Denna e väl kanon.

O denna då, wow

Tja går väl som en dröm
Den här är en rätt vanlig men å så vacker kille.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Här är hans utveckling på två år..
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
#2 För övrigt går både fjording och islandshäst under kallblodshästar.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Denna ridtravare är jätteduktig, tävlar MSV dressyr osv!
https://www.facebook.com/photo.php?v=403176845266&set=vb.132142300149388&type=2&theater
Hon har en blogg också, den är jättebra faktiskt!
Hittade massa på internet, här är ett exempel. Hur fin som helst..
"15 är inte en travare? Travare i USA heter American Standardbred (stavning) eller? :)
#16 Stämmer. American Saddlebred är inte detsamma som den ras vi kallar amerikansk travare som ju heter American Standardbred på amerikanska.
Men lite kul att se vad man jämför med i amerika för vad som kallas bra ridning. Där heter det att saddlebreden är väldigt bra lämpad för ridning. Den är gaited (flergångare) och enligt mig har den lite samma stil som många travare har, kanske just pga att dom är gaited? När jag tittade på filmen i #15 så såg jag först en travare framför mig, med dom typiska rörelsemönstren. Dock en väldigt välbyggd travare som dessutom rördes sig väldigt bra för att vara travare. När jag sedan insåg att det inte var en travare utan saddlebred så ser jag plötsligt en häst som rör sig ganska dåligt (i jämförelse mot våra halvblod). Det är ju inte dåligt egentligen, det beror ju bara på vad man har för preferens. När jag trodde det var en travare så tittade jag inte jämförelsevis, men när det var en saddlebred så jämförde jag direkt mot halvblodet.
Dom anser att detta är bra, vi anser att halvblodet rör sig bra. Men det ena förtar inte det andra, det är ju egetnligen bara olika preferenser och både rör sig bra på sitt sätt. - Anledningen till att inte jämföra travare med halvblod!! -
Medarbetare på westernridning.ifokus
Just ja, det stämmer!! Såg inte det förens nu, slarv av mig :) Jag tyckte det var en skitfin häst, men det stämmer som du säger. Olika raser rör sig olika, det finns ingen anledning att jämföra o säga att bara ett sätt är fint osv. Alla är fina och kan bli lika bra - enligt mig i alla fall, men det beror väl på vem man frågar