Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett16-dagens-prestation
Läst 3544 ggr
SannaW
1

Då och nu, berätta!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker det är jätteintressant att se vad ridtravare gjort tidigare i livet och vad det senare blev av dem.

Därför vore det jättekul om ni ville berätta lite om era hästar, lägg gärna upp bilder på hur de såg ut när ni fick democh hur de ser ut nu:)

Jag börjar med min egen häst Flechen eller Monster som han kallas för.

Jag fick honom för cirka 7 år sen och då var han insutten men kunde inget mer än att gå rakt fram i snabb fart med huvudet i vädret. Det ver tänkt att han skulle bli en stjärna (som så många andra..) och inhandlades som föl för 250000. Dock hade han ingen framgång alls, var alldeles för stressad och tränades fram tills han var cirka 5 år för att sen bli avställd.

När han var 7 kom han till mig och skulle igentligen bara agera sällskap till min kusins häst eftersom min ponny precis dött. Jag kan erkänna att jag inte ville ha honom, en ridtravare. Jag hade fina tävlingshästar som jag skötte att rida på istället och även andra hästar att tävla på.

Jag vet egentligen inte hur det gick till men jag började gilla Monster och när jag märkte hur andra såg på honom (inte positivt) bestämde jag mig för att bevisa att han minnsan också kunde.

Och att han kunde, han är en fantastisk individ som hela familjen och alla i hans omgivning älskar. Av hans tidigare liv som travare finns inget kvar, han rör sig otroligt bra och hoppar fantastiskt. Han har fått beröm från såväl kända hopptränare som från dressyrtränare som själva ridit tex VM för unghästar. Han har plockat hem mycket priser från lokalhoppningar där vi tävlat upp till 110.

Men framförallt är han min bästa vän! Han är väldigt känslig och ser spöken överallt men det är han förlåten för med tanke på allt kul vi har. Vare sig det gäller tävling, träning, när Hanna kan hoppa barbacka 110 på honom, jag tvingar min ointresserade syster att rida eller när vi galopperar på fälten.

Det var lite om Flechen, jag lägger upp lite bilder och så vill jag läsa om era hästar och se bilder:)

SannaW
0

Så här såg Flechen ut när vi hämtade honom.

Bilden från hagen är tagen cirka 5 månader senare.

SannaW
0

Bilden till höger är när vi trimar lite ute i skogen

Bilden till vänster är framridning till en lokal 1 meter som slutade med en tredje placering:)

SannaW
0

Bilden till höger är en lokalhoppning 1 meter som slutade med pris:)

Bilden till vänster är en lyckad tävlingsdag med en andra placering i 1 m och nolla i clear round 90 cm.

SannaW
0

Och stunder som betyder mer än någon annat :D

SannaW
0

#3 Jag skrev fel text till fel bild, det ska vara tvärtom :P

Gaiezza
0

Min ridtravare Riga som jag började rida i somras, från att knappt kunna galoppera till att hoppa hinder på 15!

Ridtravare är verkligen fantastiska :) <3

Bacon, svaret är bacon. 

Gaiezza
0

1,15 *

Bacon, svaret är bacon. 

Ava Adore
0

När jag får råd att ha häst.. så vill jag sååå gärna ha ett varmblod! Har i min ungdom (!) haft mycket hand om travare, och ridit en hel del inridna travare också, fast bara i skogen, men ja, mer underbara hästar får man ju leta efter! Kan inte minnas att en enda av alla de varmblod jag skött om genom åren i olika travstall var otrevliga/tjuriga/dumma på något vis.

Jag VET att det är mycket jobb med dem, att få dem så fina att rida som tex #1, men jag vill! Eller en nordsvensk. Som förmodligen passar min nuvarande vikt lite bättre ;/

Superfin är han iaf, Monster/Flechen!

SannaW
0

#6. Vad roligt, har du ingen bild? :)

#8 Tusen tack! ja dom brukar alltid var så himla snälla och bussiga :D

Gaiezza
0

#9 Slänger upp en i morgon :P

Bacon, svaret är bacon. 

LinnN95
1

Min älskling heter Continental Lady, köpte henne för lite över 3,5år sen av en trevlig travargubbe. Jag var 13år när jag köpte henne, jag skulle få köpa min första häst och jag hade fastnat just för Lady, det var hon jag skulle ha! kollade på många på nätet men ingen föll jag för… 
Jag var iigentligen inte så duktig för att kunna klara av en travare så liten, skulle nog vara bättre om jag köpte en sån kallad läromästare

Åkte iväg och kollade på hon, smal och kala fläckar överallt ( hon har problem med pälsen, tror det kommer från hennes fars sida) iaf så såg hon inte ut som en dröm häst, haha;) och kändes inte häller som en, slängtrav och höll på med bettet.Men jag tog hem henne och skulle vara fodervärd i 1månad.

Hon var hispig och rädd för allt… men så endag när jag red ut henne (utan sällskap av en annan häst, men mamma och pappa gick brevid)  så stegrade hon, jag gled bara av henne så det hände inte så mycket men då tänkte jag "herregud hon kan jag inte ha hon är farlig" så jag började he upp stygbyglarna, men då sa mamma & pappa "Du får ju inte ge upp, du måste ju hoppa upp på henne igen" orden INTE GE UPP fastnade upp i mitt huvud och jag bestämde mig att behålla henne, för jag skulle inte ge upp på henne, jag skulle vinna!!

Jag minns när hon vägrade gå från stallet och hur hon var rädd för allt, men sommaren 2010 så började hitta lite trådar om NH och jag åkte på en NH kurs i två dagar med henne i september. Jag började fatta lite hur häst världen såg ut. Hon började välja mig som ledare och vi började kunna rida ut lite grann men fortfarande med lite problem. Sommaren 2011 åkte jag & Lady på NH läger på samma ställe och gud så mycke man lär sig. 

Red för nån vecka sen för en dressyrtränare från stockholm som kommer upp till norrland i gång per månad. Hon tyckte jag skulle vara stolt som har lyckats få henne så fin. Och jag är jätte stolt över de, jag har själv tränat henne, den enda hjälpen hag har fått var från NH gården och det är nog tack vare dom som jag fick en trygg häst.

Ångrar inte att jag köpte henne,  tack vare Lady så har jag lärt mig en massa saker i häst världen som jag aldrig trodde fanns <3

LinnN95
0

Glöm de att skriva på bilden; Hade haft henne i 13dagar (2008-05-15)

Ca 2 år senare (2010-08-02)

LinnN95
0

Nu är hon tjock och omusklad för jag bor på skolan och kommer bara hem på helgerna och då rider jag inte alltid henne. Men mamma ska börja köra henne efter jullovet så hon banatar ner lite och får lite muskler

Sommaren 2011 på NH lägret :)

SannaW
0

#11- Vad fin hon har blivit och så himla bra att du inte gav upp :)

Zaphix
0

Köpte min tjocka kallblodstravare för 1,5 år sedan. Då hade han blivit lite skogsriden men främst travtränad. Han fungerade inte så bra på travet då han har en rörelsestörning som gör att han inte springer rent fram i snabb trav. Märks bara i snabb trav och när han bli väldigt obalanserad på böjt spår i ena varvet.

På provridningen gick han på sommarbete och var allmänt slö, fick honom knappt att trava, så den hästen kändes perfekt för mig som vill ha en lugn häst. Så vi besiktade och tog hem honom.. :)

Första tiden var ett helsike då herrn hade noll respekt för ens utrymme, kunde gå rakt över en utan att tveka. Sköt in bogen mot en när man ledde honom och sånt.. Ångvält är ett bra ord attg beskriva honom med.

Men efter mycket och konsekvent träning så är han nu väluppfostrad och är lättsam att hantera. För mig iaf, andra personer försöker han göra som han vill med..

I och med att jag köpte Dacke så bestämde jag mog för att köpa en rockard och sele för att köra honom, och det gjorde jag och tyckte det var riktigt roligt.
Startade vår första klubbtävling i precision efter jag haft honom i tre månader.

Är dock mycket jobb att omskola en travare till en klassisk körhäst, men det är det värt för han är så rolig att köra.

Startade vår första lokala tävling i höstas, dressyr och precision, och siktar mot nästa tävlingssäsong nu.

Ridningen har jag inte lagt lika mycket energi på, rätt oskolad fortfarande, men han går att rida på. Han ska starta sin första klubbtävling i hoppning till veckan, inte med mig som ryttare såklart, utan en som är mycket modigare än mig. :)

Här är en bild på när han kom, 75 kilos övervikt sa veterinären som besiktade honom.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Zaphix
0

Såhär såg herrn ut i somras. Han hade kvarka i höst och fick stå en månad ungefär, då blev han rätt tjock igen.. :)

Min och Dackes blogg

Zaphix
0

Såhär såg han ut för ett par dagar sedan. Inte så stor skillnad mot för när han kom egentligen, förutom att han inte är lika tjock länge. Nu kan man utan problem känna revbenen, det kunde man inte förut hur gärna man än ville.

Min och Dackes blogg

marinelady
0

#11 Var du på NH kurs tillsammans med två unga basjkir hästar i september 2010? Tyckte jag kände igen hästen…

emmajensennn
1

Vi hade ett varmblod :) Han heter Cool Bubba  e. Peace On Earth ee. Ideal Du Gazeau  eue. Speedy Crown (!) ue. Why Not (Se mer här: http://www.blodbanken.nu/servlet/GetBBData?f=127405&lang=swe&breed=warm )

Han sprang själv i travet och sprang sammanlagt in 102 350kr

och livsrekorden var: 17,3K 16,6M 17,0aK 17,7aM            

Men sedan så fick han någon skada i benet tror jag det var, så han slutade på travet, såldes till någon tjej där i sedan köpte honom för Billiga 2000kr (sadel mm ingick)  Tyvärr var vi sommaren 2010 tvungna att sälja honom för att var för pigg för oss… sålde han då för 3700kr med sadel osv.  Så nu är han en ridhäst fasst körs med släde lite då och då i hans nya hem ;)

Alla bilder är i hans nya hem förutom den längst ner till höger ;)

You can't make a rainbow without a little rain

LinnN95
0

#18 Några månader efter på att svara haha. Jajjemän det var jag Skrattande