Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett18-träning
Läst 801 ggr
Tregly
0

Fick jättebra tips idag! :D

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ridpasset gick sisådär idag. Hade problem med att han ställde sej utåt i kortsidorna. (padocken är så liten så på kortsidorna hinner man inte rakställa utan blir mer som en volt) Eller, utåt ställde han sej inte riktigt. Men han blev i vilket fall felställ och han sköt in innerbogen mot mitten av ridbanan. När jag försökte ställa han inåt så krullade han ihop halsen istället som han kan göra ibland. Visade problemet för han som har ridbanan och han såg direkt vad som blev tokigt. Han bär inte upp sig genom hörnen och kortsidorna, saknar påskjut från bakbenen och trampar inte under sig där. Bogarna jobbade inte heller rätt.

Vad han visade mej var något jättebra som gör att bogarna blir lite mer lösgjorda och ställningen blir lättare. Detta kan jag tänka mej funka bra på speciellt ridtravare som är ganska nya i omskolningen och inte får till ställningen rätt och gärna skjuter ut innerbogen. Han sade att jag skulle ställa honom utåt i skritt medan jag red runt fyrkantsspåret, alltså "felställa". Jag gjorde så att på långsidorna ställte jag honom utåt och på kortsidorna bytte jag till att ställa han inåt igen. Efter några varv i båda varven blev det en märkbar skillnad. Han var mer lättställd och mjuk och böjbar i halsen. Ett ganska enkelt tips egentligen som gjorde stor nytta :) Med detta menar jag inte att man ska ställa hästen utåt jämt, utan för att lösa upp bogarna och halsen lite. Det blir lättare att ställa hästen rätt sedan efter att ha ställt det "fel". :)

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!