Är så nervös, varför gör jag detta?! >
På lördag ska jag till ridträning igen. Fast denna gången är det lite annorlunda eftersom det är mer av en kurs - så där kommer vara massa annat hästfolk som rider och tittar på. Folk jag inte känner.Jag har två kortare lektioner, en på morronen och en precis innan lunch.
Och jag känner mig så himla osäker och nervös! Jag vet inte om jag vågar visa mig och min häst där.. Skäms över att ha ridit honom så fel de senaste åren så han är ju helt felmusklad och felriden.. Visst är han väl relativt lydig, men när jag gör fel så hjälper ju inte det. Han skulle varit olydig och gjort rätt när jag gör fel
Näväl, instruktören brukar vara bra på att plocka fram det bästa hos oss och samtidigt hjälpa oss att lyckas med det sämsta.
Jag är bara så rädd för att alla ska se vilken fantastisk häst han hade varit - om han bara kom till någon duktigare än mig. :/
Men det är för sent att dra sig ur nu, och för den delen behöver jag varenda lektion jag kan få. För hans skull iaf.
Men idag har han blivit badad och manen är ny-stubbad (försökte spara ut den men den räckte halvvägs nerför halsen och blevbara tunnare och tunnare men inte längre, halvvägs upp var det bara några få strån kvar på ett ställe.. pannluggen råkade han riva av en stor bit av för ngra veckor sedan när han rev upp ett sår i hagen, så den klippte jag också men den ska få växa ut sen. Inget av det duger som flugskydd och jag tycker att han passar i stubbad man, så det får bli så.), trimmade hovskägget och det som stack ut ut öronen.. men inte i öronen pga flugorna. Det räcker ju att han är felriden, han behöver ju inte se helt ovårdad ut också…
Bläh vad jag är nervös! ><
Lite bilder från badet:
Blöt pojke :P
Torr och nyfriserad..
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Spännande!
Mycket modigt av dig att våga anmäla dig och vara med, sånt är fega jag imponerad av. :)
Jag har mycket svårt för att göra något med hästen när andra tittar på, köra går okej, men markträna och rida går mindre bra. Blir otroligt nervös då och ingenting fungerar. Så skulle inte klara av att vara med på en sån kurs som du är med på. Förstår alltså helt och hållet din nervositet.
Hoppas det går bra!
Men låt hästen ha kvar sin behåring, finns ju där av en anledning. :)
Tack :)
Jag hoppas att instruktören lyckas hålla kvar min koncentration under ridningen iaf så att jag glömmer de andra..
Liggande man har hästar därför att vi avlat fram det :P zebror, vildåsnor, urhästen m.m. har ju stående man. Men just i Crows fall gör den ingen nytta; pannluggen når inte över ögonen, manen är för klen och kort för att duga till flugorna (jag har faktiskt försökt låta den växa ut, men efter nån dryg decimeter blev den inte längre, bara tunnare och tunnare och nästan helt bortsliten på sina ställen). Det är flughuva och spray eller flugtäcke som gäller. När det gäller hovskägget så spelar det nog inte heller nån större roll, han har aldrig haft problem med karlederna vare sig med eller utan det. Däremot håret vid svansroten, i öronen (trimmar bara precis bort det som sticker ut) och naturligtvis ''morrhåren'' får vara kvar, för det gör ju nytta. Jag klipper heller inte svansen kort, för den är en ypperlig flugsmälla ända ut i spetsen. Klipper den 1cm över marken så att han inte trampar på den. :) Jag trimmar honom med flugfän och väder i bakhuvet.
#3: Vifta bort flugor med (även om den inte blir speciellt lång är det bättre än inget) och leder bort regnvatten ifrån mankammen.
Tycker det är onödigt att folk envisas med att ha kort man på sina hästar när den fyller en funktion. De flesta hästar kan trots allt få en rätt lång man om man inte klipper/rycker den.
Tack :) Det blir nog bra..
Just nu är jag mer nervös för att köra dit, blir tydligen att dra volvo och transport på smala skogsstigar.. >< Men det får gå..
Men " Zabbio " alla som kommer till kursen är ju där för att lära av någon som förhoppningsvis har något att lära ut, så varför överhuvudtaget vara nervös? Alla som är där vill ju bli bättre och har säkert något problem med sin häst annars skulle dom inte vara där, dom är i samma situation som du.Ingen där vet något om dig och din häst så vad skall dom tänka? Sen vad spelar det för roll vad folk tänker, det gör varken dig eller din häst något. Ni har era problem och dom har deras, låt de vara så ochså.
Det är bara dom som är "fulllärda" som inte vill lära sig något mer.
Rider du utan stigbyglar på denna träning?
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Meh, jag vet.. fast det är ju inte en problemlösar kurs utan bara en ridkurs… så de rider säkert bättre än jag.. :3
Ja, kommer rida utan stigbyglar och sadel även här. Mina knän bryr sig ju inte om varför jag rider :3
Om kursen inte var svår eller att man inte har problem med något i den så var det ju helt värdelöst att överhuvudtaget gå den för då kan man ju allt i den! Det är ju våra svåra saker som vi vill ha hjälp med.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Det är som en vanlig ridlektion, mer än en kurs :P Samma instruktör som jag brukar rida för (men inte har ridit för på så länge att jag lagt mig till med ovanor.,,)
Tack.. det blir nog bra, men jag har inga ''tävlings''nerver.. uppenbart inga träningsbnerver heller..:P
Nåja du lär inte få höra "KORTA TYGLARNA" i alla fall… ;-)
Lycka till
haha, tro't eller ej men det får jag nog :P Fast kanske formulerat "ta kontakt - han lär sig aldrig att söka sig till bettet om han får eftergift så fort han krullar ihop sig".. :3 Iofs är ''kontakt'' på den hästen ofta ''lätt hängande tygel och stadig hand'' istället för "helt lös tygel med glapp".. han är makalös på att känna precis hur lång tygeln är och hålla sig 1-2cm bakom det. Vilket i sig inte är något problem om 1. han söker sig fram-ner mot de centimetrarna och 2. Jag lär mig hålla koll påmina händer så att det blir rätt fast att jag inte känner honom där.
Men det blir nog bra, hon är en duktig instruktör och varje lektion går det bättre. Sen är problematiken mest att hålla igång lärandet utan ridyta och att jag ska komma ihåg och göra rätt hemma med..
Nå det gick ju ganska bra iaf. Körde så klart fast med transporten (lyssna aldrig på vägbeskrivningar som säger "..skogsväg till vänster. Dit ska du in även om det känns helt fel."
Det kändes fel och det var det.. men jag lastade ur, var ju inte mycket att göra, och red sista biten. Red tillbaka och förbi vägen så kom rätt längre fram. Naturligtvis var det ingen som svarade på mobilen.. men jag fick hjälp med släpet sen.
Ridningen gick bra. Jag fick några få foton och det är roligt att se lite skillnad :)Fast mesta delen käne jag ju.
Han har hittat en trav som jag kan sitta kvar i utan att bli avslängd :P Vanligtvis kröker han nacken, kollapsar runt manken och skjuter rygg vilket blir riktigt studsigt. Men nu börjar det bli normalt. Och när han tappade traven ett par gånger så hittade han själv tillbaka till den, annars har det varit omöjligt utan att fatta om från skritt.
Mycket jobb just nu ligger på halsen, att han inte ska krulla ihop eller kollapsa runt manken. Ser man på fotona från idag är det faktiskt genomgående att han har längt halsen istället för att korta den :) Fomen är fortfarande för hög på många, men han har inte tryckt ihop halskotpelaren till ett S och kortat hela halsen, och den ar inte sjunkt ihop och bildat ett hål framför manken utan är ändå liiiite rundad näsyan hela tiden :)
Tittar man på den här galoppbilden (ja, den är lite skum, galoppen, och vad min hand och rygg gör vet jag inte riktigt.. tror att jag försöker driva och samtidigt ställa honom för att få rätt galopp..err..fel blev det iaf) så är ju halsen visserligen rakt upp och inte särskilt rund på ett sätt, men det finns ingen utbuktande underhals, mankammen bildar inget U framför manken och den är inte så kort som han kan göra den. :) Ett par språng sänkte han faktiskt hållningen en bra bit. :)
Han är väldigt känslig för hjälperna när han väl fokuserar. Vi fick till exempel inte höger galopp hur vi än försökte. Sen kom jag på att jag låste min höft så att benen satt i höger galoppskänkel men höften satt i vänster. När jag ändrade det fattade han rätt :3
Men mest njd är jag med traven, han är inte riktigt stabil ännu, men nu går det ju att rida i traven och han söker sig tll handen. Det gör han även i tölten :)
jag gillar ettan, högra handemn gör prexis vad den skall men vad säger svansen? Tvåan ser ut som om han höll/håller på att få korsgalopp, han ligger efter fram men försöker korrigera. Troligen missförstånd mellan er. Ser ut som om traven var synkad nu, inget tölt på bilderna. Sen är jag en stror "fan" av halssättningen på fyran, lätt kontakt och halvhög form med mjukt gungande bakdel och en lugn och mjuk häst.
Tror att du koncentrerar dig för mycket på halsen, det är hästens kropp som är det viktiga. Halsen form sköter hästen OFTAST (men inte alltid) bäst själv under förutsättning att vi inte inverkar negativt på den. Så låt han ta den form han vill för att lösa det du begär av han, anpassa det du begär så du får den form du vill. Så länge du inte aktivt drar ihop han så antar han den form som passar honom bäst i det tillfället.
Exemplarisk sits och händer utom då på trean, benen omsluter hästen hela vägen, underarmarna är i linje med tygeln hela tiden utom på ettan där det är riktigt bra armföring på enhandsridning i det ögonblicket.
Var det kallt? (tjock väst)
Mina så må 50öringar i ämnet.
Lycka till
Tack för tipsen :)
Traven brukar faktiskt vara ren ;) Att den inte var det på bilden du sett tidigare berodde nog på ogräset eller nåt.
Det är nog inte korsgalopp på tvåan, snarare mix mellan galopp och terra-terre. Kan rent av vara att jag håller på att stanna - han blir gärna ivrig, toppad och vill göra mer. Tar fattningar av sig själv sv för att det är nytt och spännande gissar jag. Jag vet inte exakt när fotot är taget, men det jag tycker är roligt att se är just att han inte krullar ihop sig och kortar hela halsen, trots att det inte ens är ett bra ögonblick i ridninen. 3an är nog faktiskt mitt i en avsaktning; jag sluter om benen för att kunna räta upp mig och hålla hans bakdel med honom, och tar ett tygeltag så mjukt jag kan - musklen i armbågen är lite spänd så jag har nog låst handen för att bromsa in ett ögonblick - när an inte brutit av för skänkeln. Lägger jag inte om benen först står han på näsan.. >_> Vi har kommit en bit :) Jag är själv inget större fan av 4an, den ser väl helt ok ut i humöret, men han har krupit bakom lod och är lite osäker. (tuggar, öronen fyttas fram och tillbaka, svansen slår lite grann)
Jag fokuserar inte på att ändra och forma halsen när jag rider, men jag tittar på den. Den är ett kvitto på hur väl saker funkar. Kortar han upp den och kollapsar vid manken så är något fel. Om han tvärtom länger sig fram-ner så har jag kommit åt honom. Till exempel om jag rider på en volt kan jag ha svårt att känna exakt om han har böjt sig å rätt sätt eller om jag ger rätt hjälper. Har han då uppe huvudet och fågelskådar så måste jag be om hans fokus, har han upp huvudet och fokuserar på mig så är det något som inte stämmer (oftast ytteskänkeln), lägger jag då till ytterskänkeln så sänker han halsen och då känner jag att han går bättre med rygg och kropp också. Men hals och huvud är ett kvitto på att jag gör rätt och att han gör rätt med resten av kroppen. Det är bl.a. därför jag inte rider med hjälptyglar eller sågar ner honom. Hade jag velat så hade han kunnat gå i en ''rund, djup'' form, men då hade kroppen inte varit med..
Sen tittar jag inte enbart på halsen, jag kollar även på bärbensknölen i förhållande till basen av halskotpelaren, vinklarna på haserna, nosen, vart benen är i förhållande till varandra, hur länden är osv. Men just nu är det halsen vi utgår från eftersom vi har ett problem med att han kortar upp och kollapsar i hela halskotpelaren = spänner en jäkla massa muskler och sänker bröstryggen. (men kan fortfarande höja länden..) Han har redan bakbensaktivitet, han lyfter redan ryggen, han böjer sig genom bålen (så gott det går för en häst) osv. Halsen är viktig och det går inte att bara ignorera den, det har jag gjort i 4 år nu. Halsen sitter ihop med bröstryggen och det är den som ska bära upp mig.
Anledningen till att jag gillar 4;ans form är att den inte ställer krav på att korta ner hästen utan bara att bära upp fradelen av ryggen i manken, det är en form som alla friska hästar skall klara. Att han vill gå lite bakom lod är inget du gör utan hästen gör det och så länge han inte hänger i tygeln eller släpper kontakten så är det helt okför det är han som bestämmer vad som käns bäst för honom i det läget..
Ditt andra stycke: Detta var anledningen att jag skrev som jag gjorde i mitt andra stycke om form. Det viktiga är att vi inte påverkar den utöver vad vi behöver för den manövern. Hoppas du förstår mig rätt här.
Hinner du känna allt det du skriver i tredje stycket när du rider? Bärbensknölens höjd osv?
Lycka till
Men.. det vi jobbar på är inte att korta halsen/hästen utan att just LÄNGA den - för att få upp manken. Det är det jag tittar på i de andra halsformerna ocksp. Du har ju sett andra bilder och borde se en klar skillnad.
Det jag skrev i sista stycket är ju det halsen ger mig kvitto på. Sen tittar jag efter det på foton/film för mer kvitto, jag har tränare på marken som bekräftar när det är rätt ch hur det känns - och jag har hans hals framför mig och kan se om han kortar ihop den eller länger och sänker den. Vad jag hinner och inte hinner känna har ju att göra med hur länge jag gör något. Det kanske tar ett varv på volten i skritt innan jag börjat komma på vart vi är.
Skrev jag inte "att den INTE ställer krav på att korta ner hästen" om formen på 4:an?
Den formen är nog den lägsta som du kan få i nuläget om du vill ha kontakt via tygeln, lägre än så här så (gissar jag) släpper han kontakten och lyftet i manken minskar.
Är vi inte lite väl detaljfokuserade överlag?
Vi borde fokusera mer på det vi gör och känslan som hästen ger oss tillbaka när vi begär något. Jag vill ha en mjuk häst med rörlig bakdel som utan motstånd böjer sig dit vi hade tänkt oss att röra oss i den gångart vi har utan att hänga i tygeln med en jämn kontakt. DVS en så bekväm häst som mojligt. Hästen skall vara reglerbar i alla riktningar och tempon. Sen bryr jag mig inte om hur den ser ut, bara den försöker göra det vi skall göra efter bästa förmåga och normalt så betyder det hyffsad dressyrform, men inte alltid då jag premierar "efter bästa förmåga". Försöker leva efter talesättet att hästen gör det jag vill på det bästa sättet DEN kan göra det utan att jag stör den. En av dom största delarna i det pusslet är "losgelassenheiht" och allt vad som måste göras för detta. Och har man sett vad hästarna kan göra i hagen frivilligt utan ryttare som stör så vet vi vad bästa förmåga är och dit har åtminstone jag långt kvar uppsuttet, vilket i sig är skönt att veta hur mycket det finns kvar att uppnå.
Ta nu inte detta som personlig kritik då detta är mer filosofi än teknikrelaterat.
Lycka till
Skillnaden är att jag ser hur hans andra ''former'' inte heller ställer de kraven. Men så ser jag ju honom live + har en väldigt duktig instruktör (som ser till individen och inte tävlingskrav) från marken som ger feedback :) Han är speciell på många sätt.. bl.a. den enda häst hon stött på där hon kännt behov att minska ryggrörelsen. Han rör sig gärna för mycket på fel sätt och det sliter ju också - det vet alla som är överrörliga. Bara som exempel.
Men vi är inne på samma spår, det är mest detaljer nu sm jag känner är lite missförstånd, och det finns väl bättre saker att lägga tiden på än att dividera detaljer på en häst där den ena har emotionella låsningar till (man blir ju hemmablind och det är svårt att ta till sig allt när man själv orsakat problemet) och den andra bara sett på bild och beskrivning? ;)
Nu är jag för trött för att tänka, men det har varit en givande helg. Ha det gott, vi hös säkert i nån annan tråd ;)
Snygg kuse!!
www.lollie.devote.se