Ridtravare iFokus

Ridtravare

Etikett: 18-träning
Läst 947 ggr
Ems-I-am
0

Hjälp med longering av 11-årig hingst.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Har börjat longera min ridtravare lite smått och skulle uppskatta tips! :)

Än så länge så har det gått bra, men eftersom han är 11 år och aldrig har longerats så vill jag inte göra fel.

Hoppas på svar!

// Emelie & Ville

liljestrom
0

Du har inte funderat på att tömköra honom istället? :)

/Lisa, http://gentleseat.blogg.se

Ems-I-am
0

Han har blivit tömkörd också men ville lära honom bli longerad också då han har svårt för att lyssna på mig när jag försöker stanna honom. Tycker att det är bättre att han lyssnar än att man ska behöva dra honom i munnnen ;)

Fast tömkörning kanske är snällare mot honom?

Kan inte så mycket om tömkörning :)

Brollan1
0

JAg skrev longering i sökrutan uppe till vänster och vad många intressanta diskutioner och tips jag fick av att bara göra det!

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Qalaspuff
0

Jag tömkör ofta på volt, lättare att styra hästen runt på det sättet, min nordis hade dock lite svårt att förstå det där med att stanna, och sakta av.. I början gick det ofta fortare och fortare, mycket eftersom hon inte orkade bära sig på volten. Men att tömköra på volt är också ett bra sätt att bygga muskler på om hästen inte har blivit riden mycket tidigare till exempel, eller en unghäst som ska ridas in kan förberedas för att bära upp en ryttare på rätt sätt genom att tömköras. :)

För mig har det varit lättare att få hästen att tänka form när man rider efter att ha tömkörts en del. Om sedna hästen ligger på eller inte lyssnar på bettet kan man dra tömmen genom tömringen som vanligt och sedan genom bettet, utan att fästa tömmen där, dra tömmen tillbaka till selen/tömkörningsgjorden och fästa tömmen där, på det sättet får hästen mer jobba mot sig själv än att man ska ha 600kilo häst i händerna hela tiden. Det är lite svårt att styra ibland, sedan får man vara rätt lätt på handen då det annarss blir som en inspänningstygel som krullar ihop hästen, vilket inte riktigt är tanken. Skrattande

Ems-I-am
1

Tack! Då ska jag testa att söka på longering i sökrutan jag med! :)

Och jag ska nog testa att tömköra på volt, det skadar ju inte att prova det med! :)

Tack så jättemycket för tipsen! :)