Boots!!
Hej! min häst har en tendens att trampa av sig skorna titt som tätt i hagen. Jag har börjat använda boots på honom dygnet runt, och nu har det inte åkt skor på länge.
dock håller ju bara ett par boots ca 3 veckor innan dom går sönder, gummiboots håller inte mer än en vecka, och vissa sorter ger skav..
då jag tycker det är så tråkigt att lägga pengar på nya boots hela tiden, undrar jag ifall någon har tips på bra och slitstarka boots?
eller om ni vet något ställe där man kan köpa ett helt paket med boots och därav spara lite pengar. :)
Trampar era hästar av sig skorna, och vad har ni gjort åt det?
// Johanna
jag skulle ta reda på varför hästen trampar av sig skorna. 
Boots/benskydd är ju bara en tillfällig lösning som jag ser det. :)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Min är expert på att ta av sig just vänster framsko ibland, detta har sin förklaring i att han har problem med vänster fram (muskulärt). Jag brukar hjälpa honom med att ha tjocka filtboots, dessa får han inte av sig skorna i.

Min travartjej har det visat sig att hon har varit väldigt fumlig och klumpig och har därför haft väldigt lätt för sig att trampa av sig skorna, speciellt på vänster fram. Men nu den seaste tiden har det blivit bättre. Hon har fått mer muskler och blivit mycket stabilare så nu var det ett tag sedan hon trampade av sig någon sko faktiskt. Men hon kan vid vissa tillfällen fortfarande ha en tendens till att trampa sig lite på vänster fram i karleden och på trakten :/
En bra förebyggande träning är att låta hästarna trampa runt i skogen över stock och sten eftersom de då måste ''lära sig'' sätta fötterna rätt vilket iallafall hjälpt min häst otroligt mycket, men jag tror även som #1 att man måste hitta andledningen till att hästen trampar av sig skorna.
Tack för en bra tråd och lycka till! :)
du kan inte ha hästen barfota då?
#4 Nej det vill jag inte, han ömmar när han har tappat skon, men jag tränar och tävlar så vill gärna ha skor för och skydda, och kunna ha broddar.. :)
Vi rider ofta i skogen, och han har även fått klätter berg i sommarhagen nu, får hoppas det blir bättre, men tror det händer för att han inte riktigt vet vart han trampar när han blir stressad eller springer runt/ hoppar till.. ( han ser ofta spöken), men fram tills dess ser jag ingen annan lösning än boots, ska försöka ta en tappskoutbildning när det dyker upp en, så kan jag ju slå på skon själv, det är så svårt att få tag på hovslagare här..
På min dam som har roat sig med att trampa av sig skorna …. Har vi nu satt halvrunda skor fram som är lättare och rullar snabbare undan …. fungerar jätte bra!
#5 Jag antar att du sagt till hovslagaren om ditt problem, kanske det går att slå in skon aningens lite mera så han inte får tag på skon lika lätt. Fråga hovis om råd ust för din häst… Boots fungerar ju men ska man behöva ha dem dygnet runt blir det ju lätt jobbigt.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Flechen gjorde det med som yngre och fick jämt ha boots. Problemet försvann dock när min hovslagare slutade och jag ist fick hans bror. Om det berodde på om problemet "vuxit"bort med åldern eller om de skor på olika sätt låter jag vara osagt ;)
Hovslagarn kommer imorrn så ja ska faktiskt kolla med han :) har kommit på nu att han bara trampar av sig vänster sko, och trampar sönder vänster boots. Springer snett?? Så det en dag när kompisen red honom framför mig, han trampar inåt med höger bakben i Traven! Tokigt!
#9 Kanske skulle kolla med en ET om det är något som stör någon annanstans..
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Min trampa av sej mycke förr.men var pga att många hovslagare börja med att skon skulle ligga lite utanför,men nr vi börja sko lite trängre igen sitter skorna kvar.
Även om det kanske r bättre för hovväxten o ha skorna utanför,så slits det mer på dom om dom trampar av sej skorna hela tiden.
Men i skogen rider jag med boots.
jag prata med hovslagaren och han tog en liite mindre sko, hoppas det blir bättre! :)
min halv fodervärds polle brukar tappa vänster bak sko eller snarare böja den men jag låter bara bli att rida honom tills hovslagaren har kommit och en ny sko sitterfast , en gång använda jag boots och han var nära att ramla , jag säger bara aldrig mer !
www.lollie.devote.se