Hur gör man? - Galopp
Jag har varit skötare på en ridtravare i 3 år nu, som inte kunnat galoppera något vidare bra, alltså har jag inte riktigt galopperat på riktigt någon gång. Men nu har jag blivit skötare på 2 till ridtravare, som kan galoppera. Men nu är frågan, eftersom jag aldrig galopperat och aldrig lärt mig galoppskänkeln. Så…. hur gör man? Har hört att man ska ta fram/bak någon av fötterna och trycka. Men vilken av fötterna ska man ta fram/bak när man ska fatta höger galopp t.ex? :) Samma med vänster, hur gör man? :) Tack på förhand!
Kraam från Ryttarensofia!
Inte någon som kan förklara? :)
Alla hästar är ju olika känsliga för hjälperna så du kommer naturligtvis att behöva vara olika tydlig på olika hästar. Det jag skulle göra är att ta hjälp av en tränare eller annan duktig person. Men såhär gör jag på mina hästar.
Gör en halvhalt och sitter ner i sadeln. Sedan flytter jag bak den yttre skänkeln. Har hästen svårt att fatta rätt galopp så kan du ställa hästen utåt så den kommer fram med rätt bog!
Där har du min förklaring och jag lovar att om du frågar någon annan så gör dem något annorlunda!
Så t.ex när jag vill fatta höger galopp i höger varv så ska jag ta bak min höger fot? :)
Jag har lärt mig att höger galopp: höger fot fram.
Eftersom att högerbenet går före i högergaloppen har jag lärt mig att man ska 'putta fram' högerbenet, typ :) (Ett enkelt sätt att komma ihåg det)
"ryttarensofia" Har du missat denna artikel och tråd?
En hel del står förklarat där.
" JoannaLi " du har rätt på en skolad häst, men hästar som inte är skolade behöver oftast sättas i en situation där den inte kan göra ánnat än att fatta galopp och behöver då lite mer, dvs gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel..
Och prexis som " olympiathurfjell " skriver så kommer alla att förklara det olika men kanske mena samma sak trots allt. Det hon skriver är bra, jag lägger till " JoannaLi ":s version plus att jag flyttar vikten lite i sidled för att hjälpa hästen igång med galoppen prexis när jag vill ha galoppfattningen. Allt detta kan vara för mycket eller för lite beroende på häst.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#5 - Jo, jag menar naturligtvis på en skolad häst. Jag vet att det inte bara är att lägga på en galoppskänkel på en häst som inte har en aning om vad det är för något. :)
Hästarna kan galoppskänkeln, det är bara jag som inte vet hur jag ska göra när jag vill att dom ska fatta galopp :) Vilket är det vanligaste sättet då att fatta galopp på? :)
Jag kan nog inte ge mer tips än att använda ljud. Om du smackar/piper/pussar/pratar i rätt takt så hjälper det. Hästar är ofta väldigt duktiga på just takten. Naturligtvis kommer hästen inte fatta det första gången, men det hjälper.. Crow skiljer tex mycket lättare på trav och galoppskänkel (som för just oss är relativt lika varandra då jag har en speciell skänkel för att få trav istället för tölt) om jag har rätt ljud till. Ger jag travskänkel (två lätta puttar med insidans skänkel) men gör galopp (tji-tjipp) ljud så är det stor chans att han tar galoppfattning. Likaså tärtom, ger jag galopphjälp (i mitt fall sitter till med ena höften lite framför den andra och puttar till medförst ena skänkeln och sen andra i snabb följd) men ger travljud (schh-schh-schh i travtakt) så travar han i stället.
Sen kan vi ju springa in i trav och galopp men även då är ljudet väldigt hjälpsamt. Annars har vi lättast att fatta galopp från skritt eller stillastående och sen öka till önskat tempo.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
om du ska fatta höger galopp så tar du fram höger foten och trycker den ungefär mellan sadelgjorden och bogen samtidigt som du tar bak vänsterfoten , ps ! glöm inte att inte dra i tyglarna när du fattar galoppen ( det är lätt att råka göra det i börgan när man lär sig en galopp uppfattning )
LYCKA TILL !!
www.lollie.devote.se