Köpa ridtravare
Hej!
Jag går i tankarna på att köpa en ridtravare eller travare för omskolning och skulle vilja ha lite tips och råd. Det finns många åsikter hur vida travare kan prestera på dressyrbanor och att de inte har "kroppen för det". Är det något speciellt man skall titta på rent exteriörsmässigt?
Sedan undrar jag även hur ni fick tag på era ridtravare?
Tack på förhand:)
Travhästar är ju byggda för sin sak så det är ju inte omöjligt någonstans att dem kommer kunna prestera som ridhästar. De flesta hästar får man ju muskla om osv. Annars kolla så hästen är kry och inte har några förslitningsskador. Du kan ju även kolla på ST hur mycket den tävlat osv. Är den 12år och har tävlat sen den var 2 så är risken större att den har förslitningar än en häst som bara gått ett par lopp.

Ridtravare är inte svåra att få tag på. Hittade min och flera andra på blocket
hej! jag tycker du ska kolla lite extra på travare med fransk stam då dom är lite mer avlade för ridning. googla på det så kan du läsa. det var min dressyrtränare som berättade detta för mig, franska varmblod kommer oftast längre i ridningen, enligt henne:)
denna hästen heter Naffatso Ikik och har fransk stamtavla:)
Vet inte om det stämmer men en sak jag har tänkt på är att de hästar som travar med bakbenen "normalt" har en snyggare galopp.. Men de som travar och slänger ut bakbenen åt sidorna har lite "fulare galopp. Vet inte om det stämmer.. någon som vet? :) Har vart så med alla travare jag kan tänka på som jag ridigt eller haft nära kontakt med.
Min häst har oxå franskt i (e shibur, ee Tibur ue uue Pluvier III) Jag har sett några fina med Tibur i blodet.. :)
ja min e men tibur ^^ men han galopperade ju bättre än han travade fick ja höra av en travgubbe när jag sa min stam hahha
Haha X) Det är ju posetivt om man ska ha den till ridning ;)
#7 Även svenska hästar har antingen ryskt, franskt eller amerikanskt blod. Det finns nämligen ingen "svensk travare" utan det finns dom tre olika varianter som jag nämnde.
Vad en häst har för blod hittar du på blodbanken.nu Skriv in din hästs fullständiga namn och sök på det. Du får upp stamtavlan och om du scrollar ner lite så ser du lite mer information. Bla står det vilka raser det är (vilka blodslinjer), för det är ju 3 olika "raser" på travaren (Franskt blod, Ryskt blod och Amerikanskt blod) och det har ingen betydelse var dom är födda. Men alla 3 "raserna" är okej att blanda med varandra, det är fortfarande renrasig varmblods travare.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Lätt värt det! Du kommer inte kunna få en bättre kompis och oftst är dom väldigt bra i huvudet och vana vid basic som skoning och lastning.
Min mammas bästa vän hittade en annons och vi åkte iväg och tittade på honom.Jag var dödligt såld då jag såg honom första gången och sa att honom ska jag ha! En stor fuxkille.Över nätet typ blocket och hästnet hittar du dom.
Jag har alltid velat ha en travare och jag fick en som är min bästa kompis med ett hjärta av guld! :D
Franska varmblodstravaren får bara korsas med en annan travare som har franskt blod i sig. Om dom ska användas till tävling. I Frankrike alltså. För att Frankrike vill behålla sina franska hästar, dom är mer uthålliga, och avlas för att kunna användas i monte också. men amerikanskt varmblod springer snabbare, därför korsar vissa :)
Titta på hästens gångarter. En del travare töltar och har lite orena gångarter. Om du vill ha en töltande travare så finns det och vill du ha en utan tölt så finns det också, men det kan vara bra att veta innan.
www.lollie.devote.se